Finska Kriget

Posta bilder på dina projekt!

Re: Finska Kriget

Postby Ogge » May 6th, '12, 09:31

Coolt med nappy tycker jag..

Kände du av viskositetsförändringen på GW's nya färg?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 6th, '12, 09:42

Nappe är allt figurspels heliga graal. viskositesförändring? Nja...snarare kände jag ångest över att man övergett beprövade wash-färger. Dock tycks det som om vissa nya shades(kallas de så?) har en viss användbarhet. Dock fruktar jag en period av trial and error framöver. Agrax earth shade tycks i vart fall vara bra för basning. Ett lager över målad eller omålad akvariesand tycks göra susen.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 9th, '12, 21:05

Uppladdningen av trupp för finska kriget fortsätter. Har just fått in en laddning med extra ryssar från Warrior minatures. De skall snart sättas under penseln Figurerna kommer från en firma som har ett mycket varierande utbud. En del är inte bra, men deras Napoleon figurer är riktigt bra enligt min mening. De är i still närmast Essex. Lite dvärgartade i sina proportioner, men med mycket tydlig relief, vilket underlättar målande.

Image
Image

Svenskarna har också förstärkning på G. Jag har målat upp nya figurer från Old Glory. Den här gången blir det Västerbottens och Jämtlands regemente. Dessa två regementen var några av de regementen från svenska rikshalvan som deltog i kriget. Västerbottningarna har blå, vit och röda uniformer. Jämtlänningarna har grå och gröna uniformer. Kuriöst nog är jämtarna de enda från västra rikshalvan som hade just grå uniformer. Kanske ett tecken på hur mycket denna landsända prioriterades av när utrustning skulle delas ut.
När det gäller målning och sammansättning så blir denna enhet en mix av jämtar och västerbottningar. Det tycks ha varit relativt vanligt att dessa regementen ställdes upp tillsammans i improviserade formationer.

Image Jämtar

Image Västerbottningar

Image Chefen

Image Hela gänget. Figgarna är färdiga. Just nu pågår arbete med basen.

Målningen är den samma så i den förra beskrivningen. Figurerna är grundade i svart. Grundfärger målande i nästa lager. Därefter lägger jag på Gryphon sepia. Därefter kommer ett nytt lager följt av high lights. Allt enligt följande schema:

1. Svart grundfärg
2. Ett lager hud och uniformsfärger
3. Gryphon sepia(inte devlan mud eller motsvarande – det är för mörkt)
4. Nytt lager hud och uniformslager. Ej heltäckande. Djupare reliefer målas ej. Huden målas mer noggrant än uniformen.
5. Ljusare highlights(Uniform+ hud).
Jeppan
Primus Pilus

Postby Wulf » May 9th, '12, 22:47

Wow!
Här händer det saker. Finfin produktion. Kul att se uniformer från västra rikshalvan. De är riktigt pampiga (om än lite kufiga med kontinentala ögon). Och jägare är ju alltid ballt!
Wulf
Hastati

Postby Anatoli » May 12th, '12, 10:24

Mycket snyggt!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 12th, '12, 21:33

Kufiska eller inte det är svårt att bedömma när det gäller Napoleonkrigen. Klart är att svnska armén hade en lite egen still även om det finns länder som har likande uniformer(exempelvis Österrike och Danmark).
Projektet fortsätter dock. Västerbottningarna och Jämtarna är klara. Nästa sak som är prioriterat på målarbordet är mer ryssar och lite svensk tross.
Image
Notera den ryska fana som trampas ner av dessa furiösa Norrlänningar. Västerbottens regemnte återkommer ofta i de listor över deltagande förbanden i Finska kriget. Det var ett ganska självklart val att måla dessa efter att Björneborgare, Österbottningar, Savolaxare och andra finnpajsare målats upp.

Image
Detta tämligen obskyra gäng deltog ofta tillsammans med västerbottningarna.

Ryssar som just påbörjats....
Image

Image
Image
Tross, perfekta för scenrion där man skall försvara eller attackera läger eller vagnskonvojer. I skrivande stund är de enbart svartbasade.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Anatoli » May 13th, '12, 10:19

Och där bekräftas den gamla sanningen att en snygg basning förhöjer intrycket med 200%
Ser otroligt bra ut det där!
Anatoli
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 13th, '12, 18:44

Tackar! Jo, basningen kan dölja halvdassig målning eller förhöja kvalitén på hyggligt målade figurer. Jag har jobbat lite med basningen. Det kändes under en period som en riktig knepig bit. Nu börjar det klarna en aning hur det ska gå till.

Image
Färdiga ryssar. Det här är infanterister från Litauiska regmentet. För den som kollat in AAR för Nummijärvi scenariot så kan man läsa om dessa herrar. När vi spelade det scenariot hade jag ingen info på hur detta regemente var uniformerat. Efter lite koll i osprey böcker kom jag fram till färgerna ovan. Dock finns ett förbihåll. Ryssar ändrade konstant regler för uniformer. Kring 1808-1909 infördes en standard uniform som alla regemnten skulle ha. Det är med andra ord liten skillnad mellan regementena. Dock utgår jag från att dessa lirare inte fått ut sina nya uniformer. De följer reglerna från 1805.

Image

Jag behövde en ytterliggare en genera till ryssarna. Några lämpliga figurer fanns inte i mina gömmor. Lösningen blev att konvertera en okänd dragon till rysk general - så fråga inte efter koden(den finns inte :twisted: )
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » May 15th, '12, 21:55

Ser väldigt trevligt ut det här! Bra baser. Några barkar har lämnat Ume med riktning öst enligt säker källa. ;)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » May 16th, '12, 06:38

Led-unge wrote:Ser väldigt trevligt ut det här! Bra baser. Några barkar har lämnat Ume med riktning öst enligt säker källa. ;)

Jo, förtärkningarna har säkert anlänt. Det blir dock en del jobb att förse dem med färg och utrusning. Mer svenskar är definitivt att vänta. Högkvarteret vill tacka herr Led-unge för hans fosterländska gärning!
Last edited by Jeppan on May 16th, '12, 15:53, edited 1 time in total.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Wulf » May 16th, '12, 09:42

Även jag gillar basningen! och bra jobb även i övrigt. Kul att se lite ryssar också.
/Mattias
Wulf
Hastati

Postby Jeppan » May 16th, '12, 11:22

Jomen tackar! Det blir ett visst fokus på ryssar framöver. Jag håller just nu på med Azovska regementet, Bilder kommer inom kort. Dock har jag en tendesna att jobba med flera spår parallellt så det blir en del nya svenskar också, då i huvudsak svenskar från västra rikshalvan. Limbers till svenskarna skall också bli verklighet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 17th, '12, 10:01

Arbetet med vagnar och ryssar fortsätter...
Image

Image

Första bilder av det som skall bli Azovska regementet. Jag har målat dem i 1805 års färger. Förhoppningsvis hade de inte lagt av dessa plagg 1808.
Image

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » May 17th, '12, 13:03

Vagnarna är ju lysande ! kommer det limbers till kanonerna också...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » May 17th, '12, 13:23

Jodå, klart vi ska limbers klara till veckan. Jag får kamma till mig och fixa. Figurerna har jag nu.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 20th, '12, 16:03

Här kommer svenska limbers.....

Image

Ryssarna är klara sedan förut. Dock måste nog hattarna ändras , de har kiwers, det är banne mig spöstraff på att ställa ut ryska limberförare med kiwer 1808. Lite som att blanda ihop i vilken ordning flaggorna skall stå på basen. Viktigt i Nappe-världen. På TMP hotar dom med stryk om man gör det misstaget.

Image
Japp vagnarna är redo att användas. Kinestecknen på sidan är en vanvettigt försök att måla dit Gustav IV Adolf insignia.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Pål » May 20th, '12, 16:15

Grymt snygga, ser fram emot att uppleva dem live :)
Pål
Centurion

Postby Jeppan » May 20th, '12, 18:12

Bugar! Detta dyker upp i morgon oxå.....

Goa ryssar:
Image Infanteri regementet Azov

Image Litauiska regementet

Image Lite finskt gemyt: krogen "Den Gyldene Kniifven"

Image ...och bondgården "Bondgården"
Jeppan
Primus Pilus

Postby Nils » May 20th, '12, 18:19

Fräsigt! Fina hus, faktum är att allt är snyggt.
Nils
Primus Pilus

Postby Tomas » May 20th, '12, 19:24

Riktigt snyggt alltihop! tummen upp
Tomas
Primus Pilus

PreviousNext

Return to Målarbloggar