Finska Kriget

Posta bilder på dina projekt!

Finska Kriget

Postby Jeppan » May 1st, '12, 14:03

Har nu helgen fått klart lite ytterligare figurer som skall användas nu till veckan. Det rör sig om figurer till finska kriget. Figurerna är i huvudsak minifigs, men enstaka andra fabrikat går att hitta också. De är baserade på 4x4 cm baser med 8 figurer på varje. Varje bas är tänkt att representera ungefär ett kompani. Enhterna är finska regementen i svsnka arméen. Typiskt för dessa är att de ofta har gråauniformer och bara några enstaka färger på uppslag, kragar och ärmar. Orginalet såg nu än värre ut eftersom arméen led av kroniskt materialbrist. Det mesta hade gått åt till de trupper som fanns i den större rikshalvan. Svenska arméens bäst utrustade trupper väntade på ett anfall från söder(i huvudsak danskar ledda av en viss Jean Baptiste Bearnadotte). Det senare anfallet blev aldrig av eftersom man saknade förmåga att och intresse att skeppa över dansken.

Åbo läns regemente

Image
Image
Tänkte mig att chefen i detta förband skulle vara en slö fan och rida till hästen, medan patrasket/mannarna får gå.

...också kommer männen från Savolax regemente

ImageImage

När man fajtas måste man ha lite terräng och det finns något speciellt med att förska ingjuta den där härliga Bullerbykänslan på ett slagfält. Röda hus med vista fönstergavlar, det är sällan man får chans att bygga något dylikt....

Image

Lyckades också gräva fram ett resterande Kerr & King modell ur skaferiet. Passar bra som lite mer rustik finsk byggnad. Kanske är det en bastu, men jag tänkte att den skulle fungera som det Kronobränneri som faktiskt fanns i närheten av Justas vid tiden för slaget.

Image
Jeppan
Primus Pilus

Re: Finska Kriget

Postby Stewe » May 1st, '12, 14:25

Ser riktigt snyggt ut mer sånt...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Rickard » May 1st, '12, 18:56

Dito, mer sådant.
Kul att se att det puttras på med lite historiskt här på forumet.... ;)

//Rickard

Säger jag som precis köpte en 'sak' till dystopian wars ..dvs.
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Wulf » May 2nd, '12, 09:31

Mycket tjusigt!
Wulf
Hastati

Postby Oathman » May 2nd, '12, 13:57

Var kommer den ridande officeren ifrån? Jag har tagit en rysk old glory officer till häst och konverterat om till Döbeln! Men jag vill ha mer officerare till häst och då helst utan att behöva konvertera hela gänget!

/Conny Edman
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby Tilioch » May 2nd, '12, 19:14

Tokfint detdär!

Gillar speciellt det lilla röda torpet, tror familjen har ägt detdär som sommarstuga i värmland för massa år sedan =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 2nd, '12, 21:42

Det kommer blir fler röda stugor framöver, inget slår känslan av krig i Bullerbyn. Officeren som rider mitt bland Åbo läns regemente är från Minifigs. Jag är dock lite orsäker på koden.

Min Von Döbeln är en konverterad Old Glory svensk officer(dragonpacket). Bilden blev så där, men den ger en idé om hur min variant ser ut.
Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » May 2nd, '12, 21:45

Mycket trevligt. Mer Bullerby!
fredrik
Skutans kapten

Postby Anatoli » May 4th, '12, 10:10

Explosion av historiska figurer senaste dagarna här på forumet, även detta projekt är otroligt coolt!
Anatoli
Primus Pilus

Postby bemajonas » May 4th, '12, 15:59

Tack och lov för historiskt. Jag lider av 40k-allergi.
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Led-unge » May 4th, '12, 16:35

Strålande... byggnaderna är som skräddarsydda!
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dalauppror » May 4th, '12, 19:25

Mycket snyggt Jeppe !!!!!
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » May 4th, '12, 22:02

En tackar! :D
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 4th, '12, 22:06

Här kommer en bild på Björneborgare. Jag måste säga att de har en häftigt motiv på sin regementsfana. En björn med svärd. Svårt att slå. Bilden är tagen från vårt slaget om Jutas Scenario( full AAR finns sektionen för Battle reports). Detta gäng består av en mix av Old Glory figurer och minifigs.

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 5th, '12, 17:04

Jobbar just nu med att slutföra mina karelska jägare. Förbandet är ett svensk jägarförband som satts upp för att skydda gränsen mot Ryssland. Om jag inte misstar mig så var det de karelska jägarna som utrustades med ryska uniformer när Gustav III ville starta krig mot Ryssland 1789. Jägarna gick sen till anfall till låstas anfall mot ett svensk förband. Metoden påminner om den som en viss man tysk diktator använde för att starta kriget mot Polen och andra världskriget.

Under kriget mot Ryssland 1808-1809 var dessa trupper utrustade med räfflade bössor. Deras roll påminner om de mer kända brittiska 95th rifles. Jag har valt att basa dem med bara fyra figurer på varje platta. Det rör sig trots allt om ett rent skärmytslingsförband.
Varje figurer får en svart grundfärg. Därefter på med grundfärger. Hela figuren bemålas med GW:sGryphon sepia(salig i åminne)Image

Steg tre blir ett lager färg till .

Image

Slutligen på med små detaljer.
Image

Limmade på bas och redo för komplett basning.

Image

Jag basar med akvariesand. Ju finare sand desto bättre. Slutligen målas basen med vattnig färg(burned umber från Galeria). Därefter följer torrbortning med humbrols akrylfärg 63 och slutligen valfri benvit färg. Den sista touchen innan lack och flock är ett lager med GWs nya färg Agrax earth shade(var fick dom det namnet ifrån?).

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » May 5th, '12, 17:31

Kors i taket, tror att det var min herres första målarbeskrivningen på detta forum :D

Trevligt projekt, kul att följa, dvs det har jag sagt förrut ;)

Du får hojta till då det är dags för skärgårdskriget...
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 5th, '12, 19:50

Nja någon målningsbeskrivning har jag nog gjort någon gång, men jag kan nog bättra mig. Skärgårdskriget skulle jag vilja dona ihop. jag har dock bara typ 4 båtar.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » May 5th, '12, 19:53

Så var det klart med Karelska jägar kåren. Sista steget är blanklack följt av mattlack. Att hitta rätt lack är en pest och jag vågar inte rekomendera något just nu. Valejos brukar dock funka. Flocket/statiska gräset kommer från Noch. Finns egentligen inget alternativ där. Tuvan som eventuellt syns är från army painter. Nästa gäng som skall målas är Västerbotten och Jämtlands regementen

Image
Jeppan
Primus Pilus

Postby AndreasJ » May 5th, '12, 20:12

Ser mycket bra ut. 8-)
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Oathman » May 6th, '12, 08:36

Ser mycket trevligt ut det här, du jobbar på fort och bra! Men nu kommer jag med sådana där tjötiga frågor igen, officeren till jägarna, var kommer han ifrån? Ser ut som en minifig men vilken kod är det då?

/Conny
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Next

Return to Målarbloggar