Epic motherfucking marines!

Posta bilder på dina projekt!

Re: Epic motherfucking marines!

Postby Dalauppror » Feb 11th, '12, 17:05

Mekaniserat...

Vad ska du göra resten av semestern då om du redan målat klart allt...bada?
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Ogge » Feb 11th, '12, 17:58

Jag har mina sista Tau figurer med mig oxå.. och min playstation.

sen var jag och besökte Slice&Dice som är den lokala spelklubben med lite försäljning till wayland priser. mest fantasy grejer.. det enda 40k dom hade var kaos och eldar för tillfället. Dom hade en stor låda med fantasy med 20% rabatt och det låg en massa ogre kingdoms lådor där och hägrade.

Ska dit och måla/hänga/spela på måndag så vi får se om det blir en fantasy arme målad här oxå.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Feb 11th, '12, 18:22

kolla om de har några bretonnian bowmen/men at arms sprues...eller en knight eller 2...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Ogge » Feb 11th, '12, 18:53

nä alltså det är nya grejer i lådor.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby John » Feb 12th, '12, 12:27

Snyggt jobbat Ogge! och snabbt spelväxlat, inte att jag är förvånad ;)

Spelar gärna en match när jag kommer åt mina figgar igen, framåt april/maj som det ser ut nu - om du nu kommer tillbaka till svedala igen.. Epic är bland de bästa/roligaste spelsystem jag spelat och skulle gärna "komma in" i det igen.
John
Velite

Postby Kreufeldt » Feb 12th, '12, 12:54

John wrote:Spelar gärna en match när jag kommer åt mina figgar igen, framåt april/maj som det ser ut nu - om du nu kommer tillbaka till svedala igen.. Epic är bland de bästa/roligaste spelsystem jag spelat och skulle gärna "komma in" i det igen.

Vilken version är det vi pratar om, Epic:Armageddon eller någon tidigare?
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Feb 12th, '12, 13:03

Epic armageddon.

Det är väldigt många som säger att det är GW's bästa spel.. Kan inte ni som spelat upplysa om vad som gör det så bra?
Ogge
Primus Pilus

Postby John » Feb 12th, '12, 13:09

Armageddon är riktigt, riktigt bra tycker jag. Att man turas om att aktivera enheter ger spelet en helt annan dynamik än vanligtvis och kopplat med att man inte alltid får enheter att göra som man vill (gäller väl nästan inte SM dock) så blir det spännande och kul. Dock vet jag inte vad som hänt med nätreglerna de senaste åren, grundreglerna ar förstås inte perfekta och tweaks behövdes säkert - dock inget stort imho.

Vidare sågs väl SM delvis som lite övervärderade om jag inte missminns mig. Eldar sågs väl som vanligt som lite för bra, mobilitet är grymt bra och svårbalancerat. En faktor som också är bra är att listorna till flera raser släptes i samband med varandra = bättre balans på det hela taget.

Versionen innan var säkert bra "mekaniskt" men hade ingen känsla. Spelade det bara litegrand pga det.
De tidigare, Space Marine mm, var bra - vi spelade det väldigt mycket när det begav sig, men de led av powercreap och märkliga regelkonflikter etc.
John
Velite

Postby Nils » Feb 12th, '12, 14:18

Det jag undrar är om Epic är så jäkla bra eller om det bara anses bra för att det bara är GW spelare som provat och de inte spelat andra system. Jämfört med IGYG är ju det mesta bättre, bara GW spelarna som inte provat en massa olika spel som inte fattat det.

Jag har spelat drivor med olika "spelmotorer" och då känns inte Epic sådär revolutionerande, bra absolut, men inte earthshattering.

Trots allt, att aktivera varannan enhet är ju ungefär som en enklare variant av IABSM om jag får vara elak.

Men visst kommer det bli kul att prova.
Nils
Primus Pilus

Postby Tilioch » Feb 12th, '12, 15:35

Det jag iaf uppskattar med Epic:A är dels då aktiveringarna, och att de inte alltid går vägen. Sen är det framför allt att det finns en rörlighet i spelet, det är inte alls lika statiskt som tex 40k blir. Även om man inte är mekaniserad så är det inte nått större problem att ta sig rätt över spelplanen, och råkar man vara en enhet med snabba enheter (så som eldar skimmers) så kommer man istort sett vart man vill på en enda runda.

Sen är det väl mycket i också att det ger den känslan som man borde få från 40k, men där det är alldeles för små bataljer och för detaljerat, det känns mer som fluff grejerna man läser om i böckerna helt enkelt.

Utöver det så är det ju så att det är GWs bästa spel, det är absolut inte det bästa spelet som finns, men det är bra, det är snabbt (man är klar med tjöt, uppställning, spel och nerplock på 1½-2 timmar) och det känns som det faktiskt händer grejer under tiden som man spelar.

Vad det gäller regelevulotionen på nätet de senaste åren så har det inte hänt mycket med grundreglerna i sig, det har blivigt lite förtydlingar på vissa ställen, några sakerna kring vad en "commander" kan göra kring en engagement har ändrats lite, men inte nått stort vad jag kan påminna mig. Det som mest har hänt är uppdatering av listor, det har varit en hel del poängändringar på existerande enheter, och nya enheter har tillkommit iom att de dykt upp i 40k.
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby John » Feb 12th, '12, 20:31

Nåja, jag har hunit pröva och spelat en del andra system. iofs säkerligen inte så många som Nils tex. Tycker ändå att det är ett bra spel, Tilioch summerar det mesta som jag också tycker är bra. Sen finns det självklart med en "nostalgi"-faktor för min del som gör att jag uppskattar spelet utöver vad dess motor kanske är värd i sig. Smaken är ju också, som bekant, som baken.
John
Velite

Postby fredrik » Feb 12th, '12, 20:36

Nils wrote:Det jag undrar är om Epic är så jäkla bra eller om det bara anses bra för att det bara är GW spelare som provat och de inte spelat andra system.

Det är ett riktigt jäkla bra system med bra balans mellan vapenslagen och action från runda 1. GW har gjort två stilbildande klassiker som står sig, Epic är den ena och Warmaster den andra (fast i WM fallet är många av klonerna, typ WM:Ancients eller Black Powder, bättre). Det är inte det bästa jag spelat men klart bättre än det mesta.
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » Feb 12th, '12, 21:07

Obs. Jag har aldrig sagt att epic på nått sätt är dåligt. Bara att spelmotorn inte är så jätteunik. Spelet är kul, roligt, bra och spelvärt men bättre än andra spel med ung samma motor som ex IABSM? Njae säger jag.
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Feb 13th, '12, 03:19

Vem påstår att epic är så unikt?
Ogge
Primus Pilus

Postby Fanjunkarn » Feb 13th, '12, 15:30

Har själv massa old school epic sedan lång tid tillbaka. tycker de gamla "space marine" reglerna var helt OK och som jag har sagt förut funkar dessa väldigt bra med FWC.
-------------
FPW-french-28mm
Iran-Irak 6mmm
Anceint Greek -28mm
WW2 Italy - 15mm
ACW 28mm
TYW-katolska ligan-15(18mm)
på G FFG 20mm
Fanjunkarn
Triari

Postby Rickard » Feb 13th, '12, 23:38

Hittar du en hög thunderhawks där nere så säg gärna till.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Previous

Return to Målarbloggar