Pyssel och knåp med Northern Wargaming

Posta bilder på dina projekt!

Pyssel och knåp med Northern Wargaming

Postby Wulf » Jan 19th, '12, 16:50

Hej,
Efter att ha startat en blogg för våra strävanden och nyligen lagt upp en AAR här på forumet är det ju lika bra att gå all in och starta en projekttråd. :)

Som nämnts så är det för närvarande 28mm 1400-tal skirmish och Napoleonic dito som gäller. Men precis som för (nästan) alla andra wargamers så kommer ju oundvikligen en del distraktioner längs vägen.
Ett sätt att hålla motivation och fart är att dela med sig på internätet - även om det alltid är en risk att man tittar mer på andras än producerar eget... Förhöjd risk såklart på ett forum som det här med massa inspirerande projekt! Och inte sällan med imponerande produktionstakt och/eller -omfång som t ex hos Dalauppror och Anatoli. För att inte tala om ett visst 15mm Nappe-projekt...

Med det nya året kom lite av en nystart för oss. Gammalt GW fick vila lite och vi gjorde ett ryck på terrängfronten. Den gamla började bli lite trött efter år av spelande. Efter ett halvår i källaren fick en GW Realm of Battle Board komma upp i ljuset för bearbetning. Och vi har börjat fixa hus och annat. Nivån är inte som t ex Rickards tokfina WW2 terräng men vi gör ändå ett försök att lägga lite energi på terrängen så att det blir både vackert och kul att spela. Mycket kommer nog ha sin bas i hårdplast eftersom det gärna får bli slitstarkt. Temamässigt satsar vi på hyfsat generisk terräng (både i tid och rum) men med nordisk touch. En del kommer dock troligen få dubbla som lantidyll i området kring Leipzig 1813... :D

Det blir säkert sporadiskt med uppdateringarna och än så länge är kvantiteten inte baxnande.

Här är hur som helst första provbyggnationen av de hus vi tänkt oss. Nästa är modifierat och grundsprayat och dyker förhoppningsvis upp här om inte alltför lång tid. De är baserade på Pegasus hobbies ryska 1/72 hus.

WIP bild finns på bloggen http://northern-wargaming.blogspot.com/search/label/Scenery

Image

/Mattias
Wulf
Hastati

Re: Pyssel och knåp med Northern Wargaming

Postby Dalauppror » Jan 19th, '12, 18:19

Välkomna :D

Snyggt hus, Ogge pratade om dem hela tiden när jag scratch byggde mitt med timrat balsa trä...då sågade jag pegasus huset, men jag får göra en omvärdering...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Rickard » Jan 19th, '12, 21:26

Stilfullt :)
Funkar riktigt bra med grästaket.
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Wulf » Jan 24th, '12, 10:57

Tackar! Grästaket var lite av en lyckträff. Det visade sig ha rätt nyans för att funka bra med det grå.

Produktionen går vidare.

Image
Wulf
Hastati

Postby Dalauppror » Jan 24th, '12, 12:21

coolt. !

är det 2 hus i var låda?

var kan man köpa dem till en billig peng?

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Postby Wulf » Jan 25th, '12, 09:25

De finns i lite olika varianter. De vi har flest av är de "normalstora" knuttimrade husen. En låda som innehåller två hus kostar £8.99.
Det finns även en tvåvåningsversion och några andra varianter.
Vi köpte från en sida med det något suspekta namnet Models2u... http://models2u.co.uk/Shop/contents/en-uk/d1143.html
Wulf
Hastati

Postby Ogge » Jan 25th, '12, 09:31

Dalauppror wrote:Välkomna :D

Snyggt hus, Ogge pratade om dem hela tiden när jag scratch byggde mitt med timrat balsa trä...då sågade jag pegasus huset, men jag får göra en omvärdering...

Du ska lyssna på mig, jag har sällan fel.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jan 25th, '12, 10:04

Ogge wrote:

Ja ja :oops:

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Jan 25th, '12, 10:27

Wulf wrote:De finns i lite olika varianter. De vi har flest av är de "normalstora" knuttimrade husen. En låda som innehåller två hus kostar £8.99.
Det finns även en tvåvåningsversion och några andra varianter.
Vi köpte från en sida med det något suspekta namnet Models2u... http://models2u.co.uk/Shop/contents/en-uk/d1143.html

Tack för tipset. Tänkte ni försöka er på att bygga om ett 2 våningshus också? Hur?

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Wulf » Jan 25th, '12, 10:56

Dalauppror wrote:Tack för tipset. Tänkte ni försöka er på att bygga om ett 2 våningshus också? Hur?

Jepp! Men det blir först på sikt. Annat kommer att få gå före. Första delmålet blir nu ett lite större "kombohus", två normalstora och ett litet.
Men tanken är att man senare kan bygga en tvåvånings loftbod, med typisk utskjutande "balkong". Man kommer få kapa om en hel del (bl a eftersom formen på det ryska huset är lite speciell) men det borde inte vara alltför svårt. Och blir ju maffigt. Förlagan blir nått sånt här http://www.skansen.se/artikel/virserumsboden. Ett stolphärbre finns på önskelistan också.
Wulf
Hastati

Postby Dalauppror » Jan 25th, '12, 12:08

Wulf wrote:
Dalauppror wrote:Tack för tipset. Tänkte ni försöka er på att bygga om ett 2 våningshus också? Hur?

Jepp! Men det blir först på sikt. Annat kommer att få gå före. Första delmålet blir nu ett lite större "kombohus", två normalstora och ett litet.
Men tanken är att man senare kan bygga en tvåvånings loftbod, med typisk utskjutande "balkong". Man kommer få kapa om en hel del (bl a eftersom formen på det ryska huset är lite speciell) men det borde inte vara alltför svårt. Och blir ju maffigt. Förlagan blir nått sånt här http://www.skansen.se/artikel/virserumsboden. Ett stolphärbre finns på önskelistan också.

Se till att få med multi dasset på sidan ;) Jo jag har också varit inne på att bygga en loftbod, men jag tror jag timmrar en själv... vi får se...

Stolphärbrän fuskade jag till av några sovenir hus i sommras, de blev helt ok...även om man kan skymta texten Rättvik och Mora på stocken över dörren... :D

Image

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Jan 25th, '12, 13:14

Dalauppror wrote:
Ogge wrote:

Ja ja :oops:

Nej Micke, hur många gånger måste jag säga detta; Lyssna aldrig på Ogge!
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Wulf » Jan 25th, '12, 15:13

Dalauppror wrote: Se till att få med multi dasset på sidan ;) Jo jag har också varit inne på att bygga en loftbod, men jag tror jag timmrar en själv... vi får se...
Stolphärbrän fuskade jag till av några sovenir hus i sommras, de blev helt ok...även om man kan skymta texten Rättvik och Mora på stocken över dörren... :D

Dina scratchbuilds är så bra att jag skulle hålla mig till dem. Då får du ju dessutom samma stil över hela linjen vilket är snyggt. Men det är nog i och för sig mer jobb att scratchbygga.
Härbrena fungerar finfint! Men jag förstod att det var ganska mycket jobb att fixa till dem, trots att man hade nått att utgå ifrån.
Wulf
Hastati

Postby Wulf » Feb 5th, '12, 21:05

Det rör sig på flera fronter för närvarande. Som vanligt dåligt fokus. :-)

Ett gäng franska legere ska basas och Preussare målas. Dessutom väntar nästa batch av hus på spray. Men den ryska snökanonen måste bara lugna ned sig lite så man kan ta sig ut på balkongen utan att frysa till is... Dessutom komponeras det warbands i väntan på leverans av SAGA regler (som ju sålt slut!). Och vi bara "måste ha" den där nya vagnen med två hjul från Perry Miniatures för att kunna spela nästa scenario i vår 1400-tals kampanj. :D

Det enda som är fotat är ett gäng på fyra poäng för SAGA. Dessa kommer spelas med Anglo-Dane regler men troligen representera "svenskar". Här är några Levy. De är från Perrys Crusader range och har fått nya pilbågar från WotR boxen istället för deras små sammansatta bågar och lite andra tweaks. Några bilder på fler grupper finns på bloggen.http://northern-wargaming.blogspot.com/

Image

/Mattias
Wulf
Hastati

Postby Dalauppror » Feb 5th, '12, 21:15

Lysande idee på alternativ saga setting, får styra om vårt spelande... ;)

snygga enkla konverteringar !

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Wulf » Feb 5th, '12, 23:56

Tackar!
Vad gäller den alternativa settingen så kan man utan svårigheter lätt hitta en tråd i våra projekt. Vi försöker styra så att det blir synergieffekter med spelbord och 28mm terräng. Vi har placerat 1400-tals LotR i svensk landsbygd. Då blir det samma sak med SAGA. Av samma skäl är till exempel inte Napoleonic Penninsular War aktuellt även om det är en klockren skirmish setting med spanska guerilla och franska gendarmer. Så då blev inriktningen för Nappe-spel kampanjen i Tyskland 1813 istället - där det finns likvärdig terräng. På sikt så kan det såklart även bli Finska kriget 1808-1809. Men då krävs det en hel del modellering för att fixa vettiga svenskar. Även om Alan Perry på fråga i och för sig svarat att svenskar finns på hans "mental list". :D
Wulf
Hastati

Postby Dalauppror » Feb 6th, '12, 11:01

Wulf wrote:Tackar!
Vad gäller den alternativa settingen så kan man utan svårigheter lätt hitta en tråd i våra projekt. Vi försöker styra så att det blir synergieffekter med spelbord och 28mm terräng. Vi har placerat 1400-tals LotR i svensk landsbygd. Då blir det samma sak med SAGA. Av samma skäl är till exempel inte Napoleonic Penninsular War aktuellt även om det är en klockren skirmish setting med spanska guerilla och franska gendarmer. Så då blev inriktningen för Nappe-spel kampanjen i Tyskland 1813 istället - där det finns likvärdig terräng. På sikt så kan det såklart även bli Finska kriget 1808-1809. Men då krävs det en hel del modellering för att fixa vettiga svenskar. Även om Alan Perry på fråga i och för sig svarat att svenskar finns på hans "mental list". :D

Bra med klara mål i livet ;)

Ska bli mycket intressant att följa alla era projekt.

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Wulf » Feb 9th, '12, 22:22

Jultomten kommer tidigt. Eller sent. Skit samma så länge han (eller Perry-pojkarna) levererar! :D

Image
Wulf
Hastati

Postby Dalauppror » Feb 10th, '12, 06:40

:D

Nu vet jag varför jag precis fick status: New status: Awaiting new stock :(

Dalauppror
Primus Pilus

Postby Wulf » Feb 10th, '12, 10:25

Sorry. ;)
Fördelen med online beställning jämfört med att köpa över disk är att man tar smärtan i plånboken först – sen hinner man glömma det lagom till paketet anländer. Och det känns då som en present!
Wulf
Hastati

Next

Return to Målarbloggar