Spelbord

Posta bilder på dina projekt!

Spelbord

Postby Ogge » Nov 14th, '11, 11:35

Själva bordet med lite terräng:
Image

WIP på första byggnaden:
Image

Fler byggnader kommer det att bli:
Image
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Re: Spelbord

Postby Anatoli » Nov 14th, '11, 11:55

Fysatan vad dryga dem där husen är att måla, lycka till säger jag bara! Ska bli trevligt att se dem uppmålade ordentligt och inte bara med grå drybrush som alla andra 40k spelares terräng.
Anatoli
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 14th, '11, 12:03

Jäklar i min lilla låda, här har det gåtts hela vägen ser jag =)

Det ska bli skoj att se helheten sen, får nog ta och plocka ihop och måla nått spelbart så snart som möjligt. Än har det mest varit att måla det som stått i vägen
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Nov 14th, '11, 12:06

Det tråkiga är väll att det aldrig kommer att spelas på som vanligt... ;)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Ogge » Nov 14th, '11, 12:11

Klart det inte kommer spelas!

I våran förening spelar vi inte. Vi pratar om att spela och sen renoverar vi oc äter lunch;)
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Nov 14th, '11, 13:00

Spela är överskattat.

Men om det ska göras behövs fler LoS-blockande saker. Husen är bra för det, men kolla att man inte ser igenom dem för bra, för då tappar de sin funktion.
Ogge wrote:Och gör som tomas säger.
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tomas » Nov 14th, '11, 13:17

I våran förening spelar vi inte. Vi pratar om att spela och sen renoverar vi oc äter lunch;)

:lol: mitt i prick!
Tomas
Primus Pilus

Postby Ogge » Nov 14th, '11, 13:27

Kreufeldt wrote:Spela är överskattat.

Men om det ska göras behövs fler LoS-blockande saker. Husen är bra för det, men kolla att man inte ser igenom dem för bra, för då tappar de sin funktion.

Ja husen är ganska solida.. Kullarna oxå.

Skogarna är ju dock lite glesa men om vi ställer ihop alla 5 så kan det nog bli svårt att se igenom.

Vi tänkte låna dig nån dag om nån vecka eller två för en första spelomgång så får du lära oss spelet.
Ogge
Primus Pilus

Postby Nils » Nov 14th, '11, 14:40

Fysatan vad dryga dem där husen är att måla, lycka till säger jag bara! Ska bli trevligt att se dem uppmålade ordentligt och inte bara med grå drybrush som alla andra 40k spelares terräng

Attans, där dog plan A. Någon som har förslag på en plan B? :D ;)

Vår plan var/är faktiskt att spreja dem grå och sedan drybrusha i olika färger och sedan plocka ut lite detaljer. Men nu fick ju den planen ett rejält skott i bogen...

Nåväl det kommer blir bra tillslut, det brukar det bli. Det kommer att spelas, det lovar jag. Ogge är inte spelkungen men jag har som krav att spela med det jag målat upp och det har jag alltid hållit. Om jag inte spelar med det jag gör så är det ju bara tid och pengaslöseri att köpa,bygga och måla. Så, jo, det kommer att spelas.

Och finns det ingen i föreningen som vill spela så finns säkert andra som vill spela, på RT... :D :o :?
Nils
Primus Pilus

Postby Rickard » Nov 14th, '11, 15:29

Ser att Du har missat att köpa de skivor som säljs som extras... ;)
Skämt o sido, vilken grundton hade ni tänkt att köra, öken/savannah som du nämde?
Och hojta gärna till när det blir dags. Är gärna med, om jag inte jobbar...
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby fredrik » Nov 14th, '11, 16:41

Vad var dyrast? Figurerna eller de hundra svarta primerburkar ni måste gått igenom för att grunda all den där terrängen? ;-)
fredrik
Skutans kapten

Postby Kreufeldt » Nov 14th, '11, 17:15

fredrik wrote:Vad var dyrast? Figurerna eller de hundra svarta primerburkar ni måste gått igenom för att grunda all den där terrängen? ;-)

Tänkte precis samma tanke! Shit vad med spray det måste gå åt.

@ogge: jag finns tillgänglig, boka in mig en dag med lite förvarning bara så att jag kan passa in det med fruns schema (och mitt eget, men det säger mest inte torsdagar)

EDIT: Kullarna och skogarna är inte tillräckliga som LoS-blockare, jag ska förklara varför (och också gå igenom den mest puckade regeln i 40k 5ed, a.k.a. True line of sight och teleporterande träd)
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Ogge » Nov 15th, '11, 12:23

Vi tänker nog inte använda GW's spray.. Eller? Vänta nu! Om vi inte använder GW's spray så är det väl inte godkänt av GW?

Helvete!
Ogge
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Nov 15th, '11, 14:31

Om du inte använder GW:s sprej kommer GW:s goons och klår upp dig, återställning av tänderna är mycket dyrare än GW:s sprej.

True line of sight? Det betyder alltså att skogar etc är i praktiken transparenta för skytte? Det blir ju ett himla meck om de ska vara så täta att det faktiskt inte finns några siktlinjer.

Tangentiellt, så på den gamla goda(?) tiden när jag spelade 40k så var det allmänna klagomålet att CC dominerade och skyttearméer var värdelösa: att rusa fram med svärd och pistoler mot maskingevär över öppen terräng var en ofta vinnande taktik. Har detta alltså ändrats i senare editioner? (Jag spelade 3e.)
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby Tilioch » Nov 15th, '11, 14:51

AndreasJ wrote:Tangentiellt, så på den gamla goda(?) tiden när jag spelade 40k så var det allmänna klagomålet att CC dominerade och skyttearméer var värdelösa: att rusa fram med svärd och pistoler mot maskingevär över öppen terräng var en ofta vinnande taktik. Har detta alltså ändrats i senare editioner? (Jag spelade 3e.)

Vad jag har sett av battlerepports och liknande det senaste så skulle jag säga att det fortfarande är bättre att ha ett fett svärd än en fet kanon. Mest för att nästa alla hela tiden har skydd och därmed klarar sig hälften av tiden från vad som helst.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Kreufeldt » Nov 15th, '11, 15:02

Det har blivit bättre, men fet yxa är fortfarande oproportionerligt bra. Men det ju så det ska vara. Man spelar inte 40k för att få en dos verklighet direkt...

Låt oss säga att det finns en internationellt accepterad house rule som tar hand om skogarna...
Kreufeldt
Primus Pilus

Postby Tilioch » Nov 15th, '11, 15:04

Kreufeldt wrote:Man spelar inte 40k för att få en dos verklighet direkt...

Hehe, nej, verklighetsuppfattningen ska man nog hålla långt borta från dethär =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Nov 15th, '11, 15:08

Näh, 40k har väl aldrig utgett sig för att vara realistiskt, men det hade varit trevligt om alla jättepuffrorna varit bra till nå't ... det är väl ändå halva anledningen man spelar space fantasy istf pseudotolkieniana att man får atomisera folk och fä med strålkanoner.
Last edited by AndreasJ on Nov 15th, '11, 16:09, edited 1 time in total.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Postby fredrik » Nov 15th, '11, 16:04

Ogge wrote:Vi tänker nog inte använda GW's spray.. Eller? Vänta nu! Om vi inte använder GW's spray så är det väl inte godkänt av GW?

Helvete!

Klart underkänt att använda nån tvivelaktig fulspray i stället för codex-approved Chaos Black. Det är bara att strippa och göra om.
fredrik
Skutans kapten

Postby Nils » Nov 15th, '11, 20:52

Klart underkänt att använda nån tvivelaktig fulspray i stället för codex-approved Chaos Black. Det är bara att strippa och göra om.

Strippa på färg och göra om eller strippa för smisk på rumpan? :D :D
Nils
Primus Pilus

Next

Return to Målarbloggar