Nappe i 28mm

Posta bilder på dina projekt!

Nappe i 28mm

Postby Jeppan » Aug 16th, '11, 21:41

Just nu är en hel del nappe figurer i produktion. Främst handlar det nog om 15mm för min del. Har just avslutat en rysk jägarbrigad från 1812.
I produktion finns dock en del annat också. Något som har funnits pågående en ganska lång tid är 28mm Nappe. I det här fallet handlar det om kriget mellan England och USA 1812-1815. En ganska skum konflikt utan given orsak och utan klar vinnare. Sista slaget i hela kriget utspelar sig dessutom ca 2 veckor efter fredslutet(slaget om New Orleans). Tämligen meningslöst med andra ord. Som figurspelsobjekt är det dock lysande. Nappesoldater i kombination med vildmark och vildar(Indianer). Reglerna som skall testats med dessa figurer är "Patriots/Johan Bull" från Perfect Captain. Figurerna nedan är två stycken amerikanska förband. USA:s armé hade problem med att få tag i uniformstyg och den ursprungliga blåa uniformen fick ibland växlas med en billigare variant i grått. Blå och grå färg kom sedan att bli de vanligaste unifomsfärgerna i USA:s armé fram till inbördeskriget. Oftast delades de billigare grå unifomerna ut till miliser, men så var inte alltid fallet. Britterna blev vid ett antal tillfällen lurade av att amerikansk budgetutrustning hamnade hos reguljära förband. Reguljära förband antogs vara milis med förödande följder.

Image

Image

Image

Figurerna är 28mm Old Glory figurer. Jag har dock fixat enheter av Pery´s plastbritter. Jag har dock inte hunnit ta några bilder av dessa än. Inom en månad bör jag kunna göra första test spelet. Jag har britter i överflöd och ca 8 amerikanska förband färdiga. Lägg därtill till indianianer och artilleri som också lämnat målarbordet. Just nu jobbas det för fullt med brittiska marinsoldater och brittiska lätta hussarer som skall sättas in mot de koloniala kusinerna.
Jeppan
Primus Pilus

Re: Nappe i 28mm

Postby fredrik » Aug 17th, '11, 06:14

Briljant som alltid Jesper!
fredrik
Skutans kapten

Postby Stewe » Aug 17th, '11, 07:26

fredrik wrote:Briljant som alltid Jesper!

Hear hear...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Aug 17th, '11, 08:12

Strålande jeppe !

Vill gärna vara med när de kommer upp på spelbordet, Johan Bull är trevliga regler om än med de vanliga Perfect Captain buggarna, men de är ju snabbt fixade, vi använde reglerna till mina AWI figurer för många år sedan och det funkade bra.

Behöver du fler Indianer eller Milis kanske några av mina AWI figurer kan hjälpa till...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Jeppan » Aug 17th, '11, 10:35

Tackar ödmjukast för era kommentarer! :D

I skrivande stund befinner jag mig i ett läge där jag skulle kunna sätta upp ett parti direkt. Jag har tillräckligt med enheter. Jag vill dock avsluta mina brittiska marinsoldater. Spelreglerna är inte 100% perfekta, men de är läta att justera. Med andra ord tänker jag mig ett mindre parti först där man rättar ut buggarna och sedan något mer grandiost. Jag tar mer än gärna hälp av dig Micke (och alla andra intresserade) för att ordna ett testparti.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Anatoli » Aug 17th, '11, 10:53

Helgrymt, och ja , USA-England konflikten var riktigt skum men som du säger väldigt intressant ur figurspelsperspektiv :D
Anatoli
Primus Pilus

Postby Led-unge » Aug 18th, '11, 10:22

Håller med Anatoli. Intressant och snyggt!
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Tilioch » Aug 18th, '11, 11:08

För att inte verka allt för udda så blir det ju till att säga att det är skitsnyggt, helt enkelt grymt.

Ska det spelas så är jag mycket intresserad av att vara med och knuffa lite figurer, eller iaf stå och heja på =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Jeppan » Aug 18th, '11, 21:17

Ska det spelas så är jag mycket intresserad av att vara med och knuffa lite figurer, eller iaf stå och heja på =)

Du är mer än välkommen att hänga på. Jag kommer ropa ut tydligt när det börjar bli dags för spel.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Rickard » Aug 18th, '11, 22:03

Tillbaka från min exil, så hojta till.
Som sagt trevligt att beskåda :)
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Jeppan » Aug 19th, '11, 07:34

Hojtas ska det! Jag gissar att första partiet kan komma igång inom en månad.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Aug 29th, '11, 21:01

Här kommer lite mer 28mm Nappe från 1812 års krig.

Här kommer Amerikanska milisen. Inte alltid de bästa enheterna tillgängliga, men å andra sidan var de så usla att britterna underskattade inte bara dessa enheter utan USA:s armé som helhet. Det kostade den brittiske generalen Packenham livet och bidrog till brittiska armé snöpliga förlust vid New Orleans 1814-1815.

Image
Flaggan för denna enhet är en existerade milisflagga från detta krig. Enheten i sig är målad i generiska färger. Särskilt miliser från västliga provinser föredrog att klä upp sig i indianskrud,dvs. hjortskinsrock och tomahawk istället för bajonett, Hur höghatten passar in i denna mundering är dock en gåta. Figurerna är en mix av Foundry och Knuckledusterfigurer. Det senare är ett relativt nytt märke som produceras i USA.

Image
Marylandmilisen synes ovan. Desa har en annan lika exotisk stil. Röd turban kring shakon, snyggt, orientalistikt, men knappast praktiskt. Figurerna kommer från Perry. Det rör sig om plastbritter som konverterats. Några enstaka Eagle miniatures stuvades in i mixen(också det konverterade britter) Lite greenstuff blev till turbanerna och pompomsprötet.
Last edited by Jeppan on Aug 30th, '11, 16:26, edited 1 time in total.
Jeppan
Primus Pilus

Postby fredrik » Aug 29th, '11, 21:56

Det är som vanligt förblindande snyggt Jeppe.
fredrik
Skutans kapten

Postby Rickard » Aug 29th, '11, 22:33

:D
//Rickard
Projects
Main: Writing a rule set for the seven years war aka SYW.
Secondary: Painting armies and terrain for the project.
Extras: 28mm Matabeles, 10mm WW1, 28mm medieval etc. :)
Rickard
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Aug 30th, '11, 08:56

Mycket snyggt !!! skulle dock vilja ha bilder lite ljusare så man ser figurerna bättre...
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby bemajonas » Aug 30th, '11, 09:06

Vilka djävla tomtar :D Färgstarkt är bara förnamnet. Mer kufiskt, tack!
Vadmal...du vet att du vill.
bemajonas
Centurion

Postby Stewe » Aug 30th, '11, 09:12

Riktigt snygga...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Anatoli » Aug 30th, '11, 16:24

Milisen är min favorit hittills, gillar ofta dessa lätt "tattiga" enheter då dem alltid har en stor portion karaktär i uniform och flaggor :D
Anatoli
Primus Pilus

Postby Led-unge » Aug 30th, '11, 21:59

Ja, det här ser helt enkelt fantastiskt ut.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » Jan 22nd, '12, 18:13

I dessa dagar av rymdmonster och annat jävelskap hade jag tänkt lämna i ett litet bidrag(antagligen så nära scifi jag kommer)...raketer.

Under helgen bestämde jag mig föra att konstruera en avskjutningsramp för en Congrave-raket. Ursprunger till dessa raketer lär vara indien. Britternas indiska motståndare beslöt sig för att bombardera britterna med bland annat fyrverkeripjäsersom man fäst svärdsblad i ändarna på. Tveksamt om detta nu var en bra idé, men britterna såg en viss potential i detta. En brittisk officer vid namn Congreve utvecklade en raket med en sprängladdning. Man satte snart dem i användning under Napoleonkrigen. Oftast var dessa rakter lika farliga för den som avfyrade dem som den stackare som blev påskjuten. I vilket fall som helst användes dessa under kriget mellan USA och Storbrittanien 1812-14. Vid åtminstone ett tillfälle, slaget vid Bladenburg, hade man nytta av dem. Jänkarna lär ha flytt så tappert att detta slag är mer känt som "Bladenburg races".

Nåväl här kommer de första stegen i konstruktionen

Image
Image

En balsaträkonstruktion fäst på en 8x4cm platta. raketen består av ett litet aluminiumrör med en spets av greenstuff. Staven pjäsen är färst vid är gjord av koppartråd.

Personal behövs förstås. I det här fallet rör det sig om personal från Royal Artillery. Senare utvecklades äkta rakettrupper. Dessa hade sitt ursprung ur hästartilleriet och bar därför deras mer falshiga uniformer. det var dessa trupper som var det enda brittiska bidraget till de allierade under slaget vid Leipzig. Av nog skum anledning hade dessa ställs i under svenskt befäl.

ImageImage
Tråkigt nog verkar det som rakettrupperna inte deltog i kriget mot USA. Det var marinen och vanliga artilleriet som hanterade detta "massförstörelsevapen". Det innebär att jag måste måla dessa tomtar. De är naturligtvis inte i färdigt skick.

Här är själva rampen i färdigt skick. Nu åsterstår att fixa bemanningen.
Image
Jeppan
Primus Pilus

Next

Return to Målarbloggar