Kladd av och med Tilioch

Posta bilder på dina projekt!

Re: Kladd av och med Tilioch

Postby Tilioch » Sep 14th, '15, 20:37

Tack så mycket alla!

Tomas wrote:Japp, blommorna i kombination med att du fått stenarna att "smälta" in på baserna. När jag basar ser det mer ut som dom ligger på baserna :? Är det nån som fattar vad jag svamlar om...

Jag tror jag vet vad du menar =)
Det jag gör är att jag kletar på spackel, färg och lim i en röra som jag fäster figurerna och trycker ner baser, och saker som stenar i, då kan man få dem att ligga lite "djupt ner" i gräset och det blir kanske lite mer naturligt, sen drar jag dit kork (det som syns mest mellan gräset på baserna) och sen målar jag och slänger på gräs och blommor. Det är lite omständigt och tar lite tid, men det blir ju uppenbarligen bra för det är många som kommenterar just på detta =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 15th, '15, 20:17

Då ska vi posta lite mer, nämligen andra bataljonen till IR 20 Kaunitz, detta är även den sista enheten jag fick ur en låda med Victrix figgar, inte helt illa pinkat får jag väl säga. Gillar när det är mycket figurer och möjligheter att sätta ihop dem =)
Det är inte så spännade i sig denna bataljon, det är ju mest figurer som "blev över" i den, så variationen är ganska minimal. Tror faktiskt det är någonstans i krokarna och 7 figurer som är samma...

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/09/black-powder-austrian-line-infantry-ir_15.html

Men iaf, här är det bilder!

Image

Image

Var ju tvungen att ha bild på regimentet som det ser ut nu, bara en enhet kvar =)

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 20th, '15, 15:32

Inte nog med att det målas en del, nu har det spelats också!

Två av märstaborna ville testa på Black Powder, det blev andra spelet för den ena av dem (Det var honom jag spelade mot under Vimerio) och den andre var helt ny på detta.

Jag agerade spelledare och plitade ihop ett scenario om Corunna 1809 och tog ut de centrala delarna ur slaget och kastade på dem. Under slaget så hade jag ett antal reservtrupper som jag kastade in när det verkade lämpligt för att skrämma upp dem lite så där lagom när de trodde de hade koll på saker och ting =)

Det gick iaf väldigt bra och det blev klar mersmak hos båda spelarna som planerar sina kommande arméer i detta nu =)

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/09/battle-report-black-powder-battle-of.html

Och så några valda bilder från slaget

BP spelas bäst med lite väl vad bryggd =)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby berfrund » Sep 20th, '15, 17:15

Jösses har du hunnit måla så mycket Nappe!
de ser rätt cooolt ut när du nu fått upp mängden figurer, f-n man skulle ta o hänga på en spelning för o se mer!
berfrund
Principes

Postby Tilioch » Sep 20th, '15, 18:16

berfrund wrote:Jösses har du hunnit måla så mycket Nappe!
de ser rätt cooolt ut när du nu fått upp mängden figurer, f-n man skulle ta o hänga på en spelning för o se mer!

Jo det har ju blivit en del =)

Jag ska säga till nästa gång det ska spelas så ser vi om du har möjlighet att komma förbi

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tilioch » Sep 21st, '15, 17:55

För att hålla uppe farten så blir det nu ytterligare ett regemente med Österrikare, nu blir det IR 38 som får visa upp sin första bataljon.
Dessa är nu Perry figgar istället för de tidigare från Victrix, personligen så tycker jag Victrix är bättre att måla, iaf med den teknik jag har nu för att få ut dem i hyffsad takt, Perrys är lite grundare i detaljerna tycker jag och har väl mer lite extra grejer som egentligen bara gör dem jobbigare att måla. Men ja, det är ju klart personligt vad man tycker, men jag tycker mycket bättre om deras fransmän och britter än dessa...
Men det är ju skoj med lite variation, så de får trotts allt vara med =)

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/09/black-powder-austrian-line-infantry-ir_21.html

Image

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby JonasM » Sep 23rd, '15, 17:23

Imponerande mängder Nappe och snyggt målade är de också. :)
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Tilioch » Sep 24th, '15, 12:56

Tack så mycket, och mer blir det =)

Nu har jag nämligen fått gjort en enhet med Österrikiska Jägers, har gjort dessa från Victrix Landwehr med lite diverse armar här och var från fransmän.

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/09/black-powder-austrian-waltrich-jager.html

Och så lite bilder också

Image

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Sep 24th, '15, 23:09

Oj, missat detta. Gissar att man behöver kika in lite oftare. Underbart! Gillar dessa österrikare och jättefint jobb!

Jag läste alla tre volymerna i "1809 : Thunder on the Danube". Sen målade jag massor med 15mm till Ebelsberg och några 28mm men spelade aldrig. Som vanligt. :-)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Tilioch » Sep 30th, '15, 19:20

Led-unge wrote:Oj, missat detta. Gissar att man behöver kika in lite oftare. Underbart! Gillar dessa österrikare och jättefint jobb!

Jag läste alla tre volymerna i "1809 : Thunder on the Danube". Sen målade jag massor med 15mm till Ebelsberg och några 28mm men spelade aldrig. Som vanligt. :-)

Tack så mycket!
Har varit lite sugen på att få tag i dessa böcker, men inte hittat dem till ett gångbart pris än, de verkar väldigt intressanta.

Och för att fortsätta här lite så har jag ytterligare en bataljon med Jägers, tänkte att det kunde vara bra att ha tillräckligt för att göra 2 standard bataljoner, eller 3 små.

Men hur som helst, det är inte så mycket nytt att säga om dessa, de fick inte någon trumpetare utan får klara sig med någon som är lite mer sergeant eller nått sånt.

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/09/black-powder-austrian-deutsche-jagers.html

Image

Image

Och så de båda bataljonern tillsammans
Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Tomas » Oct 1st, '15, 19:39

Härligt målningstempo du har, det bara sprutar ut nymålade enheter!

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Tilioch » Oct 1st, '15, 20:10

Jo jag har fått igång lite tempo här, får se hur länge det håller =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Oct 7th, '15, 13:10

Supecoolt och snyggt! Varför har du valt enheterna? Var de med om speciella händelser?
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Tilioch » Oct 7th, '15, 16:05

Led-unge wrote:Supecoolt och snyggt! Varför har du valt enheterna? Var de med om speciella händelser?

Den första enheten valde jag för att den var med i Teugn-Hausen, den andra för att den verkade vara med i III kåren (som stred vid Teugn-Hausen) senare vid Wagram, men egentligen var det mest för att ge dem namn, de kan ju vara precis vilka som helst eftersom de ändå inte hade några skillnader på uniformen mellan de olika battaljonerna. Eventuellt kan det ha varit så att några som hade sin hembas i Ungern hade deras blå byxor och saknade damaskerna, men det verkar vara lite motstridiga uppgifter kring detta. Så fasen vet helt enkelt =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Oct 7th, '15, 22:16

Ah OK. Hoppas du får kika i böckerna någon gång. Finns mycket spännande om regementenas bedrövliga och blodiga äventyr. Det finns lite bra analyser om varför österrikarna torska så hårt och det är intressant.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Tilioch » Oct 11th, '15, 09:53

Led-unge wrote:Ah OK. Hoppas du får kika i böckerna någon gång. Finns mycket spännande om regementenas bedrövliga och blodiga äventyr. Det finns lite bra analyser om varför österrikarna torska så hårt och det är intressant.
Låter ju mycket intressant, de finns ju på adlibris, så får nog ta och kasta iväg en beställning på iaf första boken snart.

Men tills dess så har jag nu gjort en liten tutorial på hur jag gör mina baser, har under den senaste tiden fått lite frågor om olika delar i vad jag gör och använder, så när jag ändå basade mina Jägers så passade jag på att fota stegen också, och nu har jag äntligen fått möjlighet att skriva lite om det också, så vill ni veta hur man går från detta

Image

till detta

Image

så kolla in bloggen
http://latenightpainting.blogspot.com/2015/10/tutorial-my-way-of-basing.html

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby JonasM » Oct 12th, '15, 08:33

Bra tutorial! Alltid intressant att få tips och trix från andra.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Tilioch » Oct 29th, '15, 13:55

Så... Efter att ha fastnat i ett litet commision jobb som tog ungefär tre gånger så lång tid som jag hade räknat med, så har jag äntligen fått lite tid för att fixa och trixa med mina österrikare.
Det som kom av productionslinjen denna gång är en battaljon med grenadiärer, det blev battaljonen som iaf någon gång hette Peccaduc, även om de bytte namn lite hit och dit som det verkar, det är lite förvirrat då battaljonen verkar ha haft två namn samtidigt och dessutom bytte precis innan slagen kring Aspern, vilket kanske inte är tiden då österrikarna hade bäst koll på vem som var vart och när...

Hur som helst, målade är de iaf och nu väntar de bara på att få komma ut och slå lite elaka fransmän på käften =)

http://latenightpainting.blogspot.com/2015/10/black-powder-austrian-grenadier.html

Image

Image

Image

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Led-unge » Oct 31st, '15, 01:13

Helt enkelt strålande! Bra baser och nu vet man hur bör göra.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby berfrund » Nov 3rd, '15, 18:18

Coolt en gäng till!
berfrund
Principes

PreviousNext

Return to Målarbloggar