Björn målar moderna svenskar

Posta bilder på dina projekt!

Björn målar moderna svenskar

Postby Björn » Mar 18th, '11, 00:23

Fin Fem Fel (eller alla elva)

Image

Uniform (den som kan gissa rätt först var namnen kommer ifrån vinner en öl!):
Rämgård: Hatt m/1910, Vapenrock m/1886, byxor m/1910, snörstövlar m/1895
Fjätterblad: Hatt m/1910-1914, Vapenrock m/1910, byxor m/1880, snörstövlar m/1895
Bladmyr: Hatt m/1910, Vapenrock m/1906-1910, byxor m/1910, snörstövlar m/1895
Myklebom: Hatt m/1865-1899, Vapenrock m/1910, byxor m/1880, snörstövlar m/1895

Ja, mycket måste fixas till. Några saker kan målas, andra måste åtgärdas med Grey Stuff eller filen.
1 Under de 3 kronorna (3 gula punkter) ska det målas kompanisiffra.
2 Vapenrock m/1886 ska inte ha en ficka här. Fram med filen.
3 Toppen på hatten ska vara toppig, inte platt, så fram med Grey Stuff.
4 Det ska inte vara en fällkrage utan ståmdskrage på denna rock.
5 Byxorna ska gå ända ner till anklarna.
6 Paradskorna är svärtad läder, fältskorna ofärgat läder.
7 I need this as much as I need a hole in the head
8 Det ska vara 5 ammunitionsgrejer, så jag får Grey Stuffa en till
9 Regiments siffran ska vara vit, inte gul, för Livgrenadjärregimentet, sen ska det också vara en liten bomb ovan den
10 Eftersom att detta ska vara en vapenrock m/1906-1910 (till skillnad mot Fjätterblad som har en m/1910) så ska den inte ha några axelklaffar
11 Här ska det vara en kompanimärke
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Re: Björn målar moderna svenskar

Postby Stewe » Mar 18th, '11, 06:26

Ja ha med den här sågningen så kans vi ju komma överens om att du suger...

:)

eller kanske inte, jag skulle adrig hänga upp mig på det, det är ju inte så att figgarna är dirket anatomiska,
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Nils » Mar 18th, '11, 07:45

Sköna namn på väringarna! Ger en helt rätt värnpliktskänsla.

Rämgård knäpp översta knappen och Bladmyr sluta för helvete att peta dig i näsan, Översten är strax här!

Axevalla heds kaserngård 1914 strax innan Överste Stenssons traditionsenliga lunchföreläsning...
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Mar 18th, '11, 08:29

Ja här behövs sannerligen en unlike knapp!

Gör om gör rätt nu! Sätt dig och fila på dom fint målade och färdiga figurerna.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Mar 18th, '11, 10:22

Snygga figurer även om de har en massa detalj fel...farligt att köpa uniformsböcker som är så detaljerade....

Namnen är väll gamla svenska idrotsmän med internationella meriter? Rämgård kanske syftar till längskidåkaren och dubble os medaljören Rolf Rämgård...som ingen hört talasom tack vare Sixten Jernberg:)
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Björn » Mar 18th, '11, 10:31

Vad kan inte ett förhastat beslut leda till? Av ren slöhet målade jag siffran 4 på axelklaffarna, som i I4. Siffran är väldigt enkel att måla om den bara får vara 1-2mm hög. Vilket misstag. Det visade sig att Livregimenterna (dvs inklusiv I4) hade m/1886 modell 2 istället för modell 1 som jag gav unge herr Rämgård. Så här kommer fel 12-14:

12 Fel färg på Axeklklaffen. I4 hade inte blått utan istället gul.
13 Fel färg på kragen, den ska vara vit.
14 Fel färg på sakerna i slutet på ärmarna, de ska vara 3 röda horisontell sträck, inte 2 gula vertikala.

Sen ser jag att jag laddade upp fel bild. Det är 2 8or i bilden och ett fel som inte är fel! Den högra 8an ska vara 10. 10an på bilden är inte ett fel.

Att jag lägger upp denna lista här är lite också som en kom ihåg lista för mig när jag ska ta itu med illbattingarna nästa gång.

Jag gillar figurerna, de är inte så realistiska, men de har mycket "karaktär". Men som man brukar säga, bara för att man är en karaktär betyder det inte att man har karaktär. :-)
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Mar 18th, '11, 10:36

Dalauppror wrote:Snygga figurer även om de har en massa detalj fel...farligt att köpa uniformsböcker som är så detaljerade....

Verkligen! Men boken är en omvänd Osprey. Där Osprey koncenterar sig på soldaten (dvs "den här utrustningen hade en soldat 1914") så koncentrerar sig denna bok på utrustningen (dvs denna utrustning kom 1914). Så det kan vara lite jobbigt att hitta exakt rätt utrustning, för tex I4, eftersom att de använde mycket gammalt skrot och att det fanns innan 1910 verkligen en uppsjö av många olika saker (bara hjälmar och kaskar är ett tiotal).

Dalauppror wrote:Namnen är väll gamla svenska idrotsmän med internationella meriter? Rämgård kanske syftar till längskidåkaren och dubble os medaljören Rolf Rämgård...som ingen hört talasom tack vare Sixten Jernberg:)

Det kanske de är, men inte vad jag känner till. Men precis som att man hittar sporten i SvD så kan man också hitta dessa namn där, men i helt annan sektion. (ledtråd)
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby ULO » Mar 18th, '11, 11:07

Jag misstänker att namnen kommer från Berglins "huvud-fotingar" i blaskans enda riktigt intressanta del; serierna....

/ULO
ULO
Centurion

Postby Björn » Mar 18th, '11, 11:10

Helt rätt Ulf! Jag är skyldig dig en öl nästa gång.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Anatoli » Mar 18th, '11, 14:46

Riktigt trevligt och annorlunda projekt detta, ska bli intressant att följa.

Angående hattarna, enda som egentligen behövs är att trimma ovandelen av huvudet mer så dem får bättre passform. Är dem i plast så hade det gått med kniv, är dem i tenn så borde det inte bli så mycket skador på målningen om du tar det försiktigt med en fil. Kantlinjen lär få fixas till men tror det kan vara värt det. Annars kommer du störa dig på det när framtida modeller har "perfekt passform".

Sen tror jag inte du behöver oroa dig alltför mycket om 100% historiskt korrekta färger på axelklaffar och sådant, gör det för din egen skull isåfall och skit i alla andra - majoriteten av oss har nog ändå ingen aning och jag tycker det är snyggt som det är :)
Anatoli
Primus Pilus

Return to Målarbloggar