Page 1 of 1

Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 11th, '12, 17:32
by Björn
Vi kanske behöver en tråd för regelfunderingar och frågor?
Jag kan börja!
När får man egentligen Fatique när man gör två aktiveringar?

Re: Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 11th, '12, 17:34
by Björn
Jo, det får man när den andra är avklarad. Tex om du skjuter två gånger så får du den andra efter att ha gjort klart resultatet av skjutandet. Om du går två gånger får du den efter att du har förflyttat andra gången. Om du då kommer in i strid får du Fatiguen efter förflyttningen, men innan striden.
Skjuta -> Skjuta - > Fatigue
Gå -> Gå -> Fatigue - > Strid

Re: Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 13th, '12, 22:57
by Björn
Hur avrundar man i Saga?
Alltid uppåt!
Så om du har 5 anfallstärningar och ska konvertera dem till försvarstärningar gör du så här:
1 Hälften av 5 är 2.5, avrundat upp blir det 3. Du har alltså kvar två anfallstärningar.
2 Hälften av 3 är 1.5, avrundat upp blir det 2. Du får alltså två försvarstärningar.

Re: Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 14th, '12, 18:12
by Björn
En sak som skapar stor förvirring i Saga är simultan aktivering. Det står lite och diffust om det i reglerna, men däremot skrivs det mycket om det på Saga forumet. Så här funkar det (tror jag).

1. Man utför den simultana aktiveringen en grupp åt gången. Tex så kan Normanderna aktivera flera avståndsvapengrupper samtidigt och skjuta med dem (Storm of arrows). Det man gör då är att man först skjuter klart med grupp 1, sedan grupp 2 osv tills alla grupperna har skjutit. Det spelar ingen roll vilken som gör först så man får välja själv.

2. Använder du "Side by side" och "We obey" ska Warlorden flytta först. Striden utför du däremot samtidigt (dvs slår tärningarna för Warlorden och hans grupp samtidigt).

3. Men använder du "We obey" utan att använda "Side by side" så får du välja själv om du först vill förflytta Warlorden eller gruppen som aktiveras samtidigt.

Re: Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 24th, '12, 23:20
by Björn
Hur blir det med Odin och Storm of Arrows?
Storm of Arrows aktiverar flera enheter som ska skjuta, men kommer Odin att göra om allas skljtande till förflyttning eller enbart en enhet?

Svaret är: En enhet.
Så här går det till:
Normanderna spelar ut Storm of Arrows.
Aktiverar och skjuter med första enheten.
Aktiverar och skjuter med andra enheten.
Osv tills Viking spelaren såger att han använder Odin. Den enheten får iställer förflytta, men den får inget Fatigue.
Sen kan nästa enhet skjuta.

Re: Saga regelfunderingar

PostPosted: Sep 25th, '12, 07:16
by Dalauppror
Björn wrote:Hur blir det med Odin och Storm of Arrows?
Storm of Arrows aktiverar flera enheter som ska skjuta, men kommer Odin att göra om allas skljtande till förflyttning eller enbart en enhet?

Svaret är: En enhet.
Så här går det till:
Normanderna spelar ut Storm of Arrows.
Aktiverar och skjuter med första enheten.
Aktiverar och skjuter med andra enheten.
Osv tills Viking spelaren såger att han använder Odin. Den enheten får iställer förflytta, men den får inget Fatigue.
Sen kan nästa enhet skjuta.


Skönt att man har rätt ibland ;)

Tack för att du kollade upp det !!!