Intro artiklar

Intro artiklar

Postby Björn » Sep 10th, '12, 21:30

Vi kan behöva lite artiklar och guider till SAGA. Alla som vill får naturligtvis bidra. Här är en liten guide om hur man gör sin Warband.

Concept: Warband

1 Välj Fraktion
2 Köp dina 6 poäng med figurer
3 Gruppera dem
4 Välj utrustning

1 Välj Fraktion. Just nu finns det 9 officiella fraktioner.
Anglo-Danish (Crusader, GB, Renegade, Wargames Factory, Old Glory, Black Tree Design)
Anglo-Saxon (GB, Renegade, Wargames Factory, Old Glory, Black Tree Design)
Breton (Crusader, GB, Conquest Games, Old Glory)
Byzantine (Crusader, GB)
Franks (som Normander, men även Artizan för Carolinger)
Irish (Crusader)
Jomsvikingar (GB, Old Glory)
Normander (Crusader, GB, Conquest games, Old Glory, Black Tree Design)
Norse-Gaels (osäkert vilka figurer som är bäst, förmodligen en mix av vikingar och Irländare)
Skraellingar (GB, CP Model)
Scottish (Crusader, Old Glory)
Strathclyde Welsh (Kanske GB och Old Glory?)
Welshare (GB, Old Glory)
Vikingar (Crusader, GB, Foundry, Artizan, Wargames Factory, Old Glory, Black Tree Design)

2 Köp dina 6 poäng. Man startar med en Warlord som är gratis. Efter det så köper man sin armé. För ett poäng får man anting 4 Hearthguard, 8 Warriors eller 12 Levy. Man kan tex köpa 3p Hearthguard, 2 Warriors och 1 Levy, då får man 12 Hearthguard, 16 Warriors och 12 Levy. Man kan också köpa legosoldater för 1 poäng per enhet.

3 Gruppera dem. När man har köpt sin armé ska man gruppera dem. Varje grupp måste ha minst 4 figurer och max 12. Alla i gruppen måste vara av samma typ, tex Warriors eller Levy. Har man 12 Hearthguards kan man antingen skapa 3 grupper med 4 i varje, 2 med 6 i varje, 1 med 12, 2 med 4 i en och 8 i den nadra eller någon annan kombo!

4 Välja utrustning. Grunden är att alla figurer har spjut och sköld. Vissa figurer får välja till extra utrustning, tex pilbåge, 2h yxa, javelin eller häst.

Valet av hur man skapar sin Warband beror kanske främst på hur ens Fraktions Battleboard ser ut. Spelar man Anglo-Saxan bör man göra grupperna stora, 12 figurer i varje. Väljer man Normander så bör alla figurer antingen ha pilbåge, armborst eller häst. Spelar man Jomsvikingar får man inte ta Levy. Tycker man om att spela aggressivt och enkelt väljer man Vikingar. Vikingar är en bra nybörjar armé.

Några frågor?
Last edited by Björn on Oct 30th, '12, 10:38, edited 11 times in total.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Re: Intro artiklar

Postby Björn » Sep 10th, '12, 21:45

En titt på: Armélistor

Viking: Kan välja att 1 poäng Hearthguards är berzerkar. Levy har pilbåge eller slunga.
Normander: Warlord, Hearthguard och Warrior kan ha häst. Levy har pilbåge. 1 poäng Warrior som inte har häst kan ha armborst.
Anglo-Danish: Warlord har 2h yxa. Hearthguards kan ha 2h yxa. Levy har pilbåge eller slunga.
Welsh: Alla har javelin, Levy kan byta dem mot pilbåge eller slunga. Warlord, Hearthguard och Warrior kan ha häst.
Jomsviking: Kan inte ha Levy. Kan ha 2h yxa.
Scots: Warlord och Hearthguard kan ha häst. Levy kan ha pilbåge eller javelin.
Breton: Warlord och Hearthguard har häst och javelin. Warrior kan ha häst och har i så fall javlin. Levy har javelin.
Anglo-Saxon: Warlord och Hearthguard kan ha häst. Levy kan ha pilbåge eller slunga.
Skraeling: Warriors har javelin och Levy har pilbåge. Kan inte ha Hearthguard.
Last edited by Björn on Sep 25th, '12, 20:30, edited 3 times in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 10th, '12, 21:54

En titt på: Swords for Hire (Jag tror detta är alla officiella):

Jarl Sigvaldi and the Jomsvikings (regelboken)
Flemish Mercenaries (http://dl.dropbox.com/u/19761445/Flemish%20UK.pdf)
Gall-Gaedhill (http://studiotomahawk.freeforums.org/gu ... t2191.html)
Egil Skalagrimsson
Last edited by Björn on Oct 3rd, '12, 21:48, edited 5 times in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Sep 11th, '12, 06:55

Last edited by Dalauppror on Sep 11th, '12, 11:54, edited 1 time in total.
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Björn » Sep 11th, '12, 08:15

Concept: Battleboard och Saga tärningar

Det som gör de olika Fraktionerna unika är deras Battleboard, man kan säga att det är deras Special regler. Battleboardet är ett pappersark med 15 olika saker som ditt Warband kan göra. Det finns två olika typer av förmågor, de som bara kan användas en gång per rond och de som kan användas hur många gånger som helst.

De som kan användas hur många gånger som helst är ungefär likadana för alla Fraktioner, men inte exakt lika. Det handlar om förflyttning och bonus i strid. De som bara får användas en gång är däremot unika för varje Fraktion. Man kan säga att de olika Fraktionerna har olika teman, Vikingar har offensiva förmågor, medan Anglo-Danish defensiva. Vikingarnas förmåga handlar om att slå hårt i strid och ta bort trötthet (Fatique) så de orkar slåss. Anglo-Danish handlar om att få bra defensiva förmågor och göra fienden trött.

Saga tärningarna är det som bestämmer hur många och vilka förmågor man kan använda. Man har lika många tärningar som Hearthguard och Warrior grupper plus två för Warlorden. Max är sex. Genom att slå sina tärningar och placera ut dem på battleboarden väljer man vilka förmågor och aktions man vill göra i sin och fiendens rond. Vill man förflytta en Hearthguard grupp så lägger man rätt tärning på den förmågan. Vill man ha en extra stridsbonus i strid lägger man en tärning på den förmågan. Vissa förmågor kostar två tärningar.

Det är i valet av förmågor är viktigt. Rätt val av förmågor gör att man kan antingen krossa fienden i strid eller tillintetgöra hans chans att ens komma i strid och anfalla dig på hans villkor. Därför är det ganska viktigt att veta vad fienden har för förmåga på sin battleboard. Man får alltid titta på fiendens battleboard och se hur han har placerat sina tärningar.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 12:31

En titt på: Normander

Så här gör jag om jag skapar ett Warband. Först tittar jag på Battleboarden för att se vilka typer som gynnas där. När man kollar på Normandernas battleboard ser man snabbt att det är kavalleri och skytte. Det gör att jag kommer att koncentrera mig på det, så alla ska antingen ha armborst, pilbåge eller häst. Nu går jag till inköp av trupper. Jag vill ha ett poäng Levy med pilbåge, ett poäng Warriors med armborst. Det är 2 poäng. Eftersom att Normander inte har något bra tungt infanteri tar jag också en grupp Flemish Mercenaries (Swords for Hire). Nu har jag 3 poäng kvar.

Nu har jag ett svårt dilema. Det är nämligen så att jag hittills bara har fått ihop tre Saga-tärningar (Warlord: 2 + Armborst: 1) och man vill helst ha sex när man börjar. Kom ihåg att Levy och Swords for Hire inte ger Saga-tärningar. Ett alternativ är att jag köper tre poäng Warrior till häst och grupperar dem i tre grupper. Då får jag sex Saga-tärningar, men kommer att inte ha en riktig ordentlig punsch i anfallet. Istället kan man köpa tre enheter Hearthguards och gruppera dem i tre grupper med fyra i varje. Problemet nu är att de blir för fragila utan att få punchen. Istället kan man gruppera dem i två grupper med sex i varje, men då kommer jag bara få fem Saga-tärningar. Då får man fundera på om man ska byta ut Levy eller Flemish Mercenaries mot Warriors till häst. Men det kan vara bra att tänka på att Flemish Mercenaries inte kan använda Saga-tärningar så det kanske är ok att börja med fem. Warriors är kanske inte så bra i början, men en grupp med 8 kan vara bra som reserv och bli mycket värdefulla i slutet. Men i slutändan blir frågan vad man gillar bäst, extra pilbågsskyttar eller en mobil reserv.

Slutsatsen blir att jag tar följande armé
1 Warlord till häst (gratis)
2 Grupper Heathguards till häst med 6 figurer i varje (3 poäng)
1 Grupp Warriors med armborst med 8 figurer (1 poäng)
1 Grupp Flemish Mercenaries med 8 figurer (1 poäng)
1 grupp Levy med pilbåge med 12 figurer (1 poäng) eller
1 grupp Warrior till häst med 8 figurer (1 poäng)
Last edited by Björn on Sep 13th, '12, 21:23, edited 1 time in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 12:33

Concept: Fatigue

Fatigue är ett viktigt koncept i Saga. Det är helt enkelt trötthet. Ju fler aktions man gör ju tröttare blir man. Trötthet leder fram att du kan slåss sämre eller går långsammare. Flera Fraktioner har förmågor som gör att ens figurer kan både bli trötta snabbare och rent av dö av trötthet. Så det är viktigt att hålla kolla och vila sina figurer då och då. Ha alltid koll på Fatigue, och spelar du mot Anglo-Saxarna så är du i deep shit om du blir trött.

Hur får man då Fatigue?
1 En grupp förflyttar sig trots att de redan har antingen förflyttat sig eller skjutit i samma rond.
2 En grupp skjuter trots att de redan har antingen förflyttat sig eller skjutit i samma rond.
3 När man harvarit i strid får man en.
4 Om en av sitt Warbands grupper utplånas inom fyra tums avstånd.
5 Genom Battleboard förmågor.

Hur kan man använda sig av fiendens Fatigue?
1 Om en grupp som har minst en Fatigue ska aktiveras för att förflyttas så kan motståndaren använda en Fatigue för att förkorta förflyttningen (S istället för M).
2 Om en grupp som har minst en Fatigue ska aktiveras för att skjuta så kan motståndaren använda en Fatigue för att höja målets rustning med ett.
3 I strid kan man öka sin rustning med ett.
4 I strid kan man minska fiendens rustning med ett.

Det finns dock en tröskel för hur trött en grupp kan bli. När Levies har två Fatigue, Warriors har tre och Hearthguard fyra så kan de enbart aktiveras för att vila. Hamnar de i strid mister de även hälften av sina attacktärningar.
Last edited by Björn on Sep 13th, '12, 21:24, edited 2 times in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 12:42

Spelmekanism: Strid

Det är viktigt att man gör striden på exakt rätt sätt. Orsaken är att annars kan visa förmågor användas vid fel tillfälle. Offensiva förmågor blir då bra även defensivt och tvärtom. Turordningen är så här (om jag kommer ihåg rätt, rätta mig gärna om jag har fel, jag är lite osäker på punkt 9):

1 Anfallaren och försvararen räknar ut hur många anfallstärningar de har i grunden, normalt är 2 för varje Hearthguard i strid eller i kontakt med någon som är det, 1 för varje Warrior i strid eller i support och 1 tredjedels tärning för varje Levy.

2 Försvararen bestämmer om han vill offra hälften av sina anfallstärningar för försvarstärningar. Han får då hälften så många som de han förlorar. Det betyder att om han från början hade 12 anfallstärningar förlorar han 6 och får 3 försvarstärningar i utbyte.

3 Anfallaren bestämmer vilka Saga förmågor han vill använda från sin Battleboard och om han vill använda fiendens Fatique. Använder man Fatique kan man välja att antingen öka sitt rustningsvärde med ett eller minska fiendens med ett.

4 Försvararen bestämmer vilka Saga förmågor han vill använda från Battleboard och om han vill använda fiendens Fatique.

5 Båda spelarna slår sina anfallstärningar. Men man kan aldrig ha fler tärningar än dubbelt så många som ens grund (punkt 1).

6 Båda spelarna ser hur många träffar de får. För att träffa ska man slå lika med eller högre än fiendens rustningsvärde. Det normala är att Levy har 3, Warrior 4 och Hearthguards 5.

7 Båda spelarna slår försvarstärningar. Man får en försvarstärning för varje träff man har fått. Sen lägger man till konverterade anfallstärningar. Varje 5a eller 6a är en räddad figur. Det betyder att om fienden får in tre träffar och man har en konverterad försvarstärning så ska man slå fyra tärningar. Slår man då 1, 1, 4 och 6 så räddas en figur, dvs 2 dör.

8 Båda spelarna plockar bort lika många som dog, man får plocka bort vilka man vill från gruppen, de behöver inte ha varit i strid.

9 Den spelare som förlorade flest figurer retirerar. Båda grupperna får var sin Fatique.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 22:03

Spelmekanism: Rundan

1 Orderfas. Den aktiva spelaren slår sina Saga-tärningar. En för varje grupp Hearthguard och Warriors och två för Warlorden.
2 Placera ut dem på Battleboarden. Spela förmågor som ska spelas nu.
3 Aktiveringsfasen. Använd Battleboardens aktiveringsförmågor. Kom ihåg att Warlorden har en gratisaktivering. Om man väljer att aktivera en enhet så kan man välja att göra en av tre olika saker: Gå, Skjuta eller Vila. Om gruppen kommer in i strid, utför man den på en gång. Man kan aktivera en grupp hur många gånger som helst. Om man redan har skjuter eller gått och ska göra någon av dessa så får man en Fatique. Förflyttar man eller skjuter en tredje gång får man ännu en Fatique.
4 Nu blir den aktiva spelaren passiv och den andra aktiv. Börja om från 1.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 22:03

Exempel: En runda med Snorre

Snorre och hans killar är i England och plundrar. De hade hoppats på enkla försvarslösa offer, men istället ramlat över en större grupp Anglo-Daner. Striden går dåligt och efter ett tag så är det bara Snorre och 8 av hans Warriors kvar. Snorre funderar på vad han ska göra.
1 Orderfas. Han slår tre Saga-tärningar (2 för Snorre och 1 för de 8 Warriorna som är i en grupp).
2 Han fick två F och ett B. Han funderar på vad han ska göra. Nära hans Warriors finns en grupp med 3 Anglo-Danska Hearthguards som har en Fatique. Lätt byte tänker Snorre och glömmer bort att titta på den Anglo-Danska Battleboarden. Han mäter upp avståndet och det är två förflyttningar. Han funderar lite och kommer fram till att de två Fn sätter han på Bondi förflyttning och B på Frigg förmågan. Han är då klar med orderfasen.
3 Nu tar han bort första F från Battleboarden och flyttar Warriorna en förflyttning mot de Anglo-Danska Hearthguarden. Sen tar han bort nästa F och flyttar in i strid. Warriorna får en Fatique. Striden avgörs på en gång.
4 Snorre har åtta Warriors i strid och får då åtta anfallstärningar. Anglo-Dansken får sex tärningar.
5 Anglo-Dansken offrar tre anfallstärningar och får två försvarstärningar.
6 Snorre använder den Anglo-Danska Fatiquen för att minska deras rustning med ett steg. Sen spelar han ut Frigg, vilket innebär att hans Fatique försvinner och man får en nionde anfallstärning.
7 Anglo-Saxarn använder förmågan Lords of Battle vilket ger honom tre extra anfallstärningar och Hard as Iron.
8 Normalt sett träffar man en Warrior på fyra och en Hearthguard på fem. Snorres användande av Fatiquen sänker Hearthguardens rustning till fyra. Anglo-Danskarna har 2h yxor vilket sänker bådas rustning med ett steg till tre. Det här kan bli ruskigt blodigt!
9 De slår sina tärningar. Snorre slår 1, 2, 2, 3, 3, 3, 5, 6 och 6. Sex träffar! Anglo-Dansken slår 3, 4, 4, 5, 5 och 6. Sex träffar också! Anglo-Dansken slår åtta (tre för träff och två för konverterade) försvarstärningar och får 1, 1, 1, 2, 2, 3, 5 och 6. Eftersom att han använder Hard as Iron får han slå om de som han misslyckademed. Han slår 1, 3, 4, 4, 4 och 5, en lyckad. Han lyckades rädda tre, men det räcker inte eftersom att det betyder att tre dog (sex träffar minus tre räddade). Snorre slår sina sex försvarstärningar, 2, 3, 3, 4, 5 och 6. Han lyckades rädda två, däremot dog fyra! Den Anglo-Danska gruppen utplånas helt medan halva Snorres grupp överlevde. De får en Fatique. Om det fanns en annan Anglo-Dansk grupp inom fyra tum får de en Fatique.
10 Warlorden får förflytta gratis och gör det snabbt bakåt mot säkerhet.
11 Nu är det Anglo-Danskens tur att genomföra Orderfasen.
Last edited by Björn on Sep 13th, '12, 21:47, edited 1 time in total.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 11th, '12, 22:05

Ok, det var det jag hade tänkt skriva om Saga. Jag hoppas att det kan fungera som någon sorts intro till hur spelet fungerar. Vill nån veta mer så säg bara till.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby fredrik » Sep 12th, '12, 05:40

Stort tack Björn!
fredrik
Skutans kapten

Postby Jeppan » Sep 12th, '12, 06:42

Bra intro till spelet. Jag har bara spelat detta spel två gånger, vilket gör att förträngningen av reglerna sätter in rätt fort. Nu blir det lättare att koma ingång.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Sep 12th, '12, 07:00

Mycket bra Björn, tack för att du tog dig tid ! :D
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Björn » Sep 12th, '12, 07:47

It was my pleasure.
Om jag har missat nåt så säg till så fyller jag på om det.
Jag ska resa bort nu några dagar, men när jag kommer hem tror jag att jag ska skriva lite om Warlorden, han är ju lite speciell. Och kanske skytte.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 13th, '12, 21:33

Concept: Warlord

Warlorden är han som leder ditt Warband. Det finns två typer av Warlords, vanliga och Heroes of the Ages. Jag kommer här enbart prata om de vanliga, helt enkelt därför att Heroes of the Ages är så olika varandra att det blir svårt att generalisera dem.

Warlorden räknas oftast i reglerna som Hearthguards, tex då det gäller förmågor från Battleboearden, men han är betydligt bättre. Det kan göra att man ibland överskattar exakt hur bra han är. Kom ihåg att i många scenarior så förlorar man om han dör.

Warlorden är gratis och har ett antal olika förmågor.
Resilience gör att han absorberar den första skadan han får. Förutom det så kan han välja att ta bort egna figurer som står inom 2 tum från honom istället för att ta skador.
Determination är att han kan aktiveras gratis en gång per rond.
We obey att han kan gratis aktivera en grupp inom 4 tum för förflyttning.
Side by side är att han kan gå i strid samtidigt med en grupp som han har aktiverat genom We obey.
Warlord's Pride är att en Warlord som aktiveras för förflyttning och kan anfalla motståndarens Warlord så måste han göra det
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Sep 13th, '12, 21:46

Spelmekanism: Skytte

1 Aktivera de som ska skjuta, det görs från Battleboarden. Det kan antingen göras genom en vanlig aktivering (vänster kolumn) eller genom en special förmåga (mitten eller höger kolumn).
2 Bestäm antalet som kan skjuta. Observera LoS och avstånd. Alla i gruppen måste skjuta mot samma fiende grupp.
3 Bestäm antal tärningar. Levies och Warriors får 1 tärning per 2 skyttar, Heathguard 1 för varje och Warlorden 2.
4 Den som skjuter bestämmer om han vill använda Battleboardens förmågor.
5 Den beskjutna bestämmer om han vill använda Battleboardens förmågor eller Fatigues.
6 Slå anfallstärningar, lika med eller högre än rustningsvärdet.
7 Slå försvarstärningar, 4+ är räddad. Kom ihåg bonus från vapen.
8 Ta bort förluster.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Return to SAGA-Ligan