Översättning av Polska armémanuelen för infanteri från 1934

Forum för att diskutera historia.

Översättning av Polska armémanuelen för infanteri från 1934

Postby Anatoli » Aug 16th, '13, 11:17

Har senaste veckan sysselsatt mig med att översätta större delen av den polska armémanualen för infanteri från sen mellankrigstid, på vilken polska armén baserade sin träning och taktik. Vad jag vet så finns det inga andra lättillgängliga källor av det här slaget på engelska, och eftersom boken behandlar allt på team, pluton och kompani nivå så är det en värdefull wargaming resurs för den som vill få en inblick i arméorganisation och återskapa historiskt korrekta armélistor och truppbeteende - särskilt på pluton nivå. Det är intressant att veta vilka officerare och underofficerare som skötte vad, fördelning av support vapen inom plutonen, hur support vapen användes på alla nivåer, befälskedjan och alla detaljer som hör till "small unit tactics".

Too Fat Lardies som inom kort släppet det plutonbaserade spelet "Chain of Command" kommer att basera reglerna och listorna till den polska expansionen på just information från den här armémanualen för att korrekt återspegla "small unit tactics" och polska infanteri doktriner. Expansionen kommer släppas för gratis nedladdning som första expansion efter ordinarie regelboken.

PDF av den översatta armémanualen finns för nedladdning, gratis, genom min blogg där det även går att läsa mer om innehållet: http://anatolisgameroom.blogspot.se/201 ... l-for.html

Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Översättning av Polska armémanuelen för infanteri från 1

Postby Björn » Aug 17th, '13, 00:29

Coolt! Bra initiativ.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Aug 17th, '13, 15:32

Imponerande arbete !!!
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby JonasM » Aug 17th, '13, 16:17

Riktigt coolt! Och bra att du hjälper TFL – min favorit bland regelmakarna. :)
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Anatoli » Aug 17th, '13, 19:11

Tackar, har hittan en riktigt grym polsk historieboksaffär som jag hoppas köpa hem lite manualer och handböcker ifrån, dem hade bland annat en för pansarstyrkorna som lär vara extremt intressant om man vill lära sig hur de stackars Tanketterna (vid sidan om vanliga 7TP vagnarna) var tänkta att fungera i strid :D
Anatoli
Primus Pilus

Return to Historia