Böcker om Alexander och efterföljarna

Forum för att diskutera historia.

Böcker om Alexander och efterföljarna

Postby Björn » Nov 28th, '12, 21:38

Trots att det finns exakt hur mycket allmän historiska böcker om Alexander den store så har det hittills varit ganska tunt med riktiga militär historiska böcker om den Hellenistiska perioden. Men nu har det börjat lossna på allvar med bra böcker. För nåt år sedan kom Stephen English "Alexander the Great's Army" vilket är ett måste om man är intresserad av hans arme. Han följde upp det med "The Sieges of..." (har inte läst) och den lika oumbärliga "The field campaigns of..." som också är ett måste, speciellt om man vill skriva scenarior om hans slag.

Men nu har vi också "The Gods of Battle" om Thrakerna, "The Wars of Alexander the Great's Successors" (del 1 och 2), "Twilight of the Hellenistic World", "The Army of Herod the Great" och "Tarentine Horseman of Magna Graecia" som alla är viktiga och välkomna tillskott till våra egna bibliotek.

Men vi verkar ha det bästa framför oss. Nu idagarna har både Stephen English nya bok "Mercenaries in the Classical World" och Nicholas Sekundas "Late Macedonian Armies" släppts. Sekundas bok verkar vara minst lika kontroversiell som hans "Hellenistic army reform" böcker tillsammans. Och i februari kommer Karunanithys "The Macedonian War Machine 359-281 BC". Om boken är lika bra som hans artiklar i Slingshot för några år sedan så är även detta ett måste köp.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Re: Böcker om Alexander och efterföljarna

Postby Jeppan » Nov 29th, '12, 09:35

Vem är det som ger ut Nicholas Sekundas bok? Jag har hans äldre - de faktiskt rätt bra som guide när man ska bygga upp arméer.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Björn » Nov 29th, '12, 10:05

Osprey! Omslaget är fantastiskt, det ser ut som att de har hittat en bra konstnär.
http://www.amazon.co.uk/Macedonian-Armies-Alexander-323-168-ebook/dp/B009ZDEC3Y/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1354179892&sr=8-1
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Björn » Jan 10th, '13, 10:59

Fick idag hem en bok om Ptolemaierna/Lagiderna. Kan rekomenderas! Perfekt för de som vill måla en Ptolemaisk armé. Mycket bilder (fula, men extremt pedagogiska). Kan även vara värdefull för de som är allmänt intresserad av perioden. Det negativa? Den är på franska! Men det är mycket bilder, texten behövs knappt.

"Le Soldat Lagide - de Ptolémee Ier Sôter à Cléopâtre" av Stéphane Thion
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby Tomas » Jan 10th, '13, 22:06

Fula bilder och på franska, du kan då sälja in en bok ;)

Har införskaffat mig och läst Nicholas Sekundas "Late Macedonian Armies" samt Tarentine Horseman of Magna Graecia.

Sekundas var roligast läsning, dock blir det ju inga direkta djupdykningar i ospreyhäftena. Men avsnittet där han krossade myten om att sarisorna var gjorda i kornellträ var intressantare än det låter.

Boken om tarentinerna handlar väldigt lite om de tarentinska ryttarna, typ en kortfattad sammanfattning om stadens historia, resten handlar mer generellt om legosoldater. Jag ville veta mer om varför tarentinera blev fenor på rytteri, de gjorde ju rätt stort intryck i samtiden eftersom tarentinskt rytteri blev synonymt med ett visst truppslag. Plutarchos nämner ju att tarentinerna typ var inkompetent aoch alldeles för lättjefyllda för att strida och därför valde att leasa bort den delen till Alexander och pyrros mfl. Det rimmar ju konstigt med att de samtidigt var några av de mest eftertraktade legosoldaterna? Det skulle jag viljat att författaren fördjupade sig i.

Jag tycker att boken "alexander arvtagare" av jens jakobsen är en av de intressantaste inom ämnet, som jag läst.
Även peter connollys "greek and rome at war" är ju en pärla.

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Postby Björn » Jan 11th, '13, 10:42

Om Tarantiner: Jag tror att deras ryktbarhet snarare handlar om det hade nåt, för grekerna, helt nytt. Det grekiska kavalleriet hade ju inte sköldar innan, vilket gjorde dem mycket sårbara om de blev beskjutna av pilbågar eller slungor, men med sköldar så blev de betydligt bättre skyddade än tidigare och kunde alltså vara mer aggressiva.

Om LMA: Håller med om att en fördjupning hade varit på intressant. Jag håller med om att kornelldiskusionen var intressant. På TMP har JJartist (han som skrev ALexander modulen till WAB) skrivit en lista på kontroversiella saker Sekunda säger i boken, det hade varit kul att få en längre utläggning om flera av dessa (tex punkt 2 och 5):

Just off the top of my head, her's a number of Sekunda's stated facts, that will or will not be debated at great length.
One: Shoes and boots are only worn by cavalry, except infantry in the winter. I'm not so sure about the blanket statement there.
Two: The Leukaspides are gone--- no white shield phalanx, just troops carrying white shields, not phalangites.. heads will explode!
Three: Peltastoi carry dinky shields.
Four: it's the not the shield size , it's the handgrip, so any large shield can be carried with a pike… neck straps are manufactured?? (sounds of heads exploding)
Five: Cavalry carry xyston and shield.. sploosh head sploosh!!
Six: Pilos helmet with cheek pieces more common that thought as phalangite gear. Phalangites in front ranks only ones armored.
Seven: Xyston is not of a determined length (which I agree with, but he shoes them being darn long).
Eight: Scale armor.
Nine: Ash wood for pikes- Cornell too short.
Ten: I guess the most controversial thing to me is that he identifies Lyson and Kallilkles as infantry and cavalry officers, I think it's fair to say that is possible- but it seems a stretch to determine it.

Om Ptolemai boken: Tänkte försöka översätta den nu i dagarna och se om texten var bra. Men bilderna är mycket bra för alla som ska göra en Ptolemai armé. Bara bilderna gör att jag kan rekommendera den. Förutom alla typer av den fasta makedonska armén så har han också gjort rekonstruktioner för många olika typer av hjälptrupper, Galatier, Thraker, Nubier och Lybier. Ett lite aber är väl att många av bilderna, tex det Mysiska kavalleriet, baseras på "hypoteser" och "möjligt", vilket (innan jag har läst texten) försvagar värdet på bilderna. Det som saknas bild på är infanteri i vadderade jackor. Sekunda har bilder på Machimoi (sp?, det infödda krigarkastet i egypten) i sån utrustning, blir intressant att läsa texten om varför den här boken har valt bort det.
Why not!
Björn
Primus Pilus

Postby ULO » Jan 11th, '13, 11:28

Hej,
Jag har en eller ett par Hellenism-böcker från saligen insomnade Montvert Publishing som är riktigt bra. De handlar om sena Seleucidiska och Ptolemeiska arméer.
Jag tycker de är bättre än Osprey-böckerna även om de bara är marginellt tjockare. Mer detaljer och färre anekdoter och allmän/politisk historia. De handlar faktiskt om respektive armé.

Har ett par om central-asien (Kushaner, mm) också från samma förlag.
Jag kan ta med dem till klubben om någon vill låna dem.

Sedan har jag väl några tjocka akademiska saker, men de handlar mer om politisk historia (ptolemeiska stats-apparatens relation till egyptiska traditioner och inhemska eliter/prästerskap, osv). Intressant för den seriöst historiskt nördige. Däremot handlar de knappast alls om militära saker.

/ULO
ULO
Centurion

Postby AndreasJ » Jan 11th, '13, 14:20

En akademisk (om än inte särskilt tjock) bok som faktiskt handlar om en diadok-armé är Belazel Bar-Kochvas The Seleucid Army: Organisation and Tactics in the Great Campaigns.

Angående sarissai och kornell, tar Sekunda up idén att en sarissa var gjord i två delar som hölls ihop av en bronsgrej i mitten? (En idé som alltid slagit mig som osannolik men som hållits för trolig av folk som är långt bättre insatta i antika vapen än vad jag är.)
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Return to Historia