Hästar genom tiderna

Forum för att diskutera historia.

Hästar genom tiderna

Postby Pål » Nov 11th, '12, 14:21

Lite out-of-character för mig att ställa en sådan här historia-nördig fråga men ändå:

Har hästarnas färg varit samma genom historien och bör man hålla sig till vissa färger beroende på sammanhang?

Påhittat exempel: Kan man t ex sätta en antik bondlurk på en vit häst utan att det blir helt fel? Typ att det bara var befäl som fick vita hästar eller liknande.
Pål
Centurion

Re: Hästar genom tiderna

Postby Björn » Nov 11th, '12, 15:11

Jag har för mig att jag läste någon kavalleribok för länge sen om just det här. Ungefär samma färger som idag, men med ett stort undantag. Tydligen slulle vita strumpor och liknande på hästar ha tolkats som svaghet så man försökte avla bort det. Kan inte lova att det var så, men har ett svagt minne av det.
Sedan var vissa områden berömda för sina hästar, tex i Iran hade du stora hästfarmar. Om dem har jag skrivit följande missesanteckningar för min Seleukid armé:
"The Nisaioi were recruited from the Nisa plain in southern Media. Nisa was famous for their horses. The Nisaian horse were known as the largest known in Classical Antiquity. Black and white coats were favoured."
Så när jag målar det regimentet kommer jag ge alla svarta hästar.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Return to Historia