Amerikanska inbördeskriget (Jeppan)

Forum för att diskutera historia.

Amerikanska inbördeskriget (Jeppan)

Postby Led-unge » Nov 2nd, '12, 12:55

För några år sedan gjorde jag en rundtur i Östra USA. Besökte Antietam, Gettysburg, Manassas, Fredericksburg, Chancellorsville, Wilderness, Harpers Ferry med mera. Kameran var med.

Image
Devil's Den 1863

Image
Devil's Den 2005

Image
De här hade jag med mig hem: .36 Colt pistol - .42 Smoothbore musket - .52 Sharp's carbine - .52 Springfield rifle - .577 English Enfield rifle - .52 Spencer repeating rifle - Cal. 14 Grapeshot ball
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Re: Amerikanska inbördeskriget (Jeppan)

Postby Jeppan » Nov 2nd, '12, 18:03

Fasiken va häftigt! Slagfältsturism är något alldeles speciellt. Hittar man dessutom artefakter på plats är det ju bingo. Hur ätt var det att få tag på dessa kulor? Var det något man kunde leta själv eller var det något som såldes? Hur pass bra bevarade var dessa platser som du besökte?
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Nov 2nd, '12, 21:40

Det köper man. Äkta vara? Tror det. När jag frågade dem så sa de att det finns i stora mängder och är väldigt lätt att hitta med detektor. Den ammunition som är svår att hitta är lite dyrare. Bajonetter och kanonkulor kostade en hel del. Det såldes fynd från slagfälten på väldigt många platser. Går inte att missa om man är i trakten. I Fredericksburg där jag köpte de här fanns väldigt mycket butiker. När jag kom hem hade amerikanska tullen lämnat en lapp. Väskan var undersökt pga misstänkt innehåll men allt var kvar.

Jänkarna tar sanslöst väl hand om de gamla slagfälten. Det mesta är bevarat och skyddat. Gettysburg, Antietam, Manassas och Chancellorsville har center med guider, museer och filmvisningar.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » Nov 2nd, '12, 22:52

Det där med äkta souvenirer kan vara lite lurigt, men för en amatör och det som syns på bilderna ser det ut att vara äkta vara. Slagfälten borde rimligen vara fulla av kulor och dylikt, speciellt med tanke på mängden människor inblandade. Tyvärr( eller som tur är)är det kanske inte fritt grävande som gäller om det är skyddade och musealt bevarade.

Låter som ni hade en bra tur. De flesta av de orterna du nämnde bör ligga relativt nära varandra. De är få ställen i världen där man kan få ihop något liknande.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Nov 3rd, '12, 21:57

De centrala delarna av de mer kända slagfälten är skyddade men tydligen är det fritt fram på en del platser. Jo, det ligger många slagfält inom en radie på 20 mil från Washington.

Min kompis besökte Stones, Chattanooga, Chicamauga, Shiloh, Vicksburg, Kennesaw och Atlanta. De har lagt ned möda på bevarande där med.
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Jeppan » Nov 3rd, '12, 22:38

Skulle varit spännande att se någogra av de där platserna. Det bäst bevarade slagfält jag sett i Europa är antagligen Culloden i Skottland. Där har det röjt platsen och satt upp skyltar där de olika enheterna var uppställda på fältet.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Led-unge » Nov 5th, '12, 20:25

Spännande, får se om man har vägarna förbi. ;-)
Cry havoc.
Led-unge
Centurion

Postby Dansken » Mar 30th, '13, 10:29

Tänkte dela med mig av en länk till officiell sida om Gettysburg slagfältet, där man via skyltar område för område navigerar sig runt på själva slagfältet mellan alla minnestavlor över regementen och befäl som deltog i slaget – snyggt gjort och lätt att få överblick.

http://www.gettysburg.stonesentinels.co ... ncock3.php
"It is well that war is so terrible, or we should grow too fond of it".
Robert E. Lee
Dansken
Velite

Postby Jeppan » Mar 30th, '13, 13:10

Tackar Sören! :D
Har just varit inne på länken. Det här kan vara en tämligen användbar site när kommande ACW scenarios skall konstrueras.
Det fanns även länkar till andra platser som kan komma till användning.
Jeppan
Primus Pilus

Return to Historia