Bok recension: The field campaigns of Alexander the great

Forum för att diskutera historia.

Bok recension: The field campaigns of Alexander the great

Postby Björn » Aug 3rd, '12, 08:27

Jag brukar köpa böcker från Pen and Sword ungefär en gång per år. En av böckerna jag köpte denna gång var The field campaigns of Alexander the great av Stephen English. Egentligen kändes det inte som en så spännande bok, det går ju trots allt 13 på ett dussin när det gäller Alexander böcker och de täcker ju nästan alltid hans fältslag. Vad skulle denna bok kunna ge mig som ingen annan har gett mig? Så varför köpte jag ens den?

Jo, hans första bok handlade om hur Alexanders arme var organiserad och den var riktigt, riktigt bra. Den andra handlade om belägring så den sket jag i att köpa. Men eftersom att den första var så bra så tänkte jag att det kunde vara värt att kolla in den.

När jag fick boken så blädrade jag igenom den för att se om jag skulle lägga den i "läs-mig-snart" högen eller "bra-att-ha-men-orkar-inte-läsa" högen. Jag la snabbt märke till att det var bra bilder över slagen, hur de gick till. Då såg jag nåt. Han hade tolkat Issus på ett annat sätt än jag hade sett innan! Jag blev intresserad. Efter att ha läst kapitlet om slag och bläddrat lite mer kändes det ett bra köp. Stephen English är en mycket kunnig författare (de tre böckerna baseras på hans phd), men är skrivet på ett lättläst och bra sätt.

Efter att ha egentligen bara läst ett kapitel kan jag rekommendera boken (och naturligtvis hans första som är ett måste för Alexander fans) för alla som är intresserade av ämnet.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Re: Bok recension: The field campaigns of Alexander the grea

Postby Tomas » Aug 3rd, '12, 09:56

Trevligt!

Jag noterar.

Mvh Tomas
Tomas
Primus Pilus

Return to Historia