Historien om Polska pansartåget nr.53 1918-1944

Forum för att diskutera historia.

Historien om Polska pansartåget nr.53 1918-1944

Postby Anatoli » Jan 4th, '12, 14:58

Fick den här sjukt grymma tidningen av en bekant. Den handlar helt om det polska pansartåget nr.53 "Smialy" som togs över av polackerna 1918 och tjänade under striderna för att bevara Polens självständighet kort efter slutet av WW1, i kriget mot Bolsjevikerna 1919-21, beskriver hur tåget uppgraderas ett antal gånger, deltagande i strid mot tyskarna vid invasionen 1939, hur tåget hamnar i Sovjetiska händer och används av NVKD fram tills Tyskland anfaller Sovjet och erövrar tåget för sig själva.
Efter att ha skolat en besättning sätter tyskarna in tåget 1942 i Vitryssland och på den Ukrainska fronten i närheten av Stalingrad. När krigslyckan vänder tjänstgör tåget återigen på Polsk mark där det används mot annalkande Sovjetiska arméer. 1944 skadas tåget och först till Warsawa - därifrån evakuerar tyskarna tåget mot Tjeckien undan Sovjetiska styrkor. Tåget försvinner sedan helt någonstans i Tjeckien och det finns inga ledtrådar om vad som hände med dem vagnarna som fortfarande var i bruk när man lämnade Warsawa 1944.

Tidningen är dock relevant även om man inte kan läsa på Polska och bilderna i sig var såpass häftiga att jag tog en bunt bilder på innehållet så att folk som sysslar med "Back of Beyond" och WW2 krigsspel kan få sig en titt. Beskrivet på bloggen finns översatta delar av hur pass lite tyskar och ryssar uppgraderade tåget med egen utrustning efter att det fallit i deras händer. Det finns även bilder på hur tåget var målat i tysk och sovjetisk tjänstgöring. Det finns också en sammanfattning baserad på ögonvittnen och deltagare från slaget vid Mokra där tåg nr.53 dök upp ur en skog och överraskade en tysk pansarenhet i en batalj som varade ca 30 minuter. Med tanke på Battlefronts Polska pansartåg som dels används i Blitzkrieg, och dels tydligen numer ska gå att använda i dem senare perioderna av spelet så kan det vara intressant att få reda på mer historiska detaljer om detta ämne.

http://anatolisgameroom.blogspot.com/20 ... -1918.html

Image
Image
Image
Image
Anatoli
Primus Pilus

Re: Historien om Polska pansartåget nr.53 1918-1944

Postby Björn » Jan 4th, '12, 15:48

Verkligen intressant! Lustigt öde.
Man skulle kunna skriva en kampanjbok om tåget. Många olika scenarior och arméer som slåss med och mot den.
Why would you need Swedish interwar figures?
Why not!
http://adalenfigures.blogspot.se/
Björn
Primus Pilus

Postby Anatoli » Jan 4th, '12, 16:30

Ja jag tänkte samma sak, funderar på att göra en par sammanflätade scenarios om tåget när jag skriver en liten expansion till min kampanjbok som till större delen ska bestå av scenario och operationer ur Tysk och Sovietisk point of view.
Anatoli
Primus Pilus

Postby fredrik » Jan 4th, '12, 21:30

Kul läsning! Det är något visst med pansartåg, lite som zeppelinare - en god idé som inte riktigt höll hela vägen fram.
fredrik
Skutans kapten

Postby Bergstrom » Apr 22nd, '12, 21:13

fredrik wrote:Kul läsning! Det är något visst med pansartåg, lite som zeppelinare - en god idé som inte riktigt höll hela vägen fram.

Jag sjalv har pansartag till mina framtida FoW EW Ryssar - inte for att det ar bra utan for det ar sa tokigt frackt!!! 8-) ;)
I hope no one minds but I have no intention of facing this sober.
Bergstrom
Velite

Postby Jeppan » Apr 23rd, '12, 08:55

Varför har inte SJ pansartåg? Jag skulle vilja se mer av den varan.
Jeppan
Primus Pilus

Postby AndreasJ » Apr 23rd, '12, 09:02

SJ har inga pansartåg för de skulle stanna pga signalfel och aldrig komma till fronten.
Målar: Mitanni, galler
Borde måla: medeltida tyskar, saracener, orcs'n'goblins, SNK-sachsare, medeltida svenskar, Mighty Empires, andra medeltida tyskar, senrepublikanska romare, äventyrare ...
AndreasJ
Triari

Return to Historia