Cthulhu, Porten till Leng

Forum för spelrapporter.

Cthulhu, Porten till Leng

Postby Jeppan » Jun 25th, '14, 22:56

Turfan, västra Kina, juni 1934

En grupp arkeologer ledda av Dr John Hawthorne hittade en stenstod i Turfan-bäckenet under sökande efter Tokariska gravar. Först trodde man att stoden vara tokarisk, men vid ett närmare studium visade det sig att stoden var äldre än så, mycket äldre....  Hawthrones medhjälpare, den mystiske Dr Zorn hävdade bestämt att stenen var minst 12000 år eller äldre och att den utförts av ett dittills, för forskningen, okänd kultur - "Leng". 

Hawthorne meddelade sig via radio om sitt fynd. Två dagar senare bröts kontakten. Det sista meddelandet som sändes ut var

" vi är i fara!.....stoden är porten.... Får ej öppnas....jag litar inte på  Dr Zorn...han vill öppna porten. Får ej ske!! ....nej Dr Zorn ...nej...arghhh!!"

Två grupper med olika syften beger sig till platsen för Hawthrones utgrävning. Den ena gruppen är sinister forskargrupp kallad Verein Freies Phrenologen, ledd av Dr Konrad Kopfgelände. Deras syfte tycks vara att undersöka om Hawthrones utgrävning kan leda dem till den yttersta sanningen om härskarrasens ursprung. Den andra gruppen leds av norske upptäckaren Fritjof Nansens avlägsne släkting Professor Halvdan Nansen. Den senare gruppen är mänsklighetens hopp. Kanske kan de hitta Hawthrone och stoppa hans hemligheter att hamna i fel händer.

Image

De båda grupper anländer samtidigt till utgrävningsplatsen. En ondskefull monolit tycks vara utgrävnings fokus. Inga spår syns av Hawthorne eller den mystiske Dr Zorn. Båda grupper söker igenom lägret i jakt på ledtrådar vad som ägt rum . Drsden och hans grupp av frenologien visar snart sida mörka sida. De vill inte dela platßens hemligheter med Dr Nansens grupp. De öppnar eld och en strid bryter ut på plats. Efter en del strider fram och tillbaka tar saker och ting en ny törn när ett mystiskt väsande stiger upp från en håla i marken. En ondska äldre än mänskligheten själv vaktar denna mystiska plats. En protoplasma av ren ondska (en Shoggoth)angriper först Nansens grupp.  Därefter ger den sig på allt som rör sig.

Image

Läge 1 Professor Halvdan Nansen och hans livvakt(sjömannen) kämpar mot Dr Kopfgeländes hejdukar. Läge 2: En uråldrig ondska(en shoggoth) konsumerar professorn och hans livvakt.

Image

Nansens grupp är den som först måste ge upp sökandet efter sanningen. Nansen själv blir offer för den uråldriga ondskan. Kort därefter avbryter även frenologiens sitt sökande. Sanningen om den mörka monoliten och Hawthrones försvinnande förblir en gåta.

----

Detta var det första försöket med ett figurspel baserat på Lovecrafts Cthulhu mytologi. Vi valde att pröva regelsystemet Pulp Alley. Spelsystemet bygger främst på samma spelmotor som används i reglerna Ambush Alley. 

Varje spelare har sin egen "liga". Målet och meningen i spelet är inte i första hand att slåss med motståndarsidan utan att hitta lösa ett antal objektiv innan den andra sidan gör detsamma. Dessa objektiv kan i sin tur leda till det avgörande objektivet. Det är inget IGOYGO system. istället handlar det om att en sida inleder med initiativet och får avgöra i vilken ordning alla figurer(både egna och andra sidans figurer) på plan får flytta. Besegras en egen figur i strid eller om motståndaren löser ett objektiv så övergår inititivet till andra sidan. Man drar också så kallade fortune i starten av varje runda. Dessa kort kan spelas ut för att påverka situationen på planen. Korten kan antingen påverka den egna sidans figurer eller motståndarens figurer. När man spelar ut korten avgörs av det so. Står på korten, men mycket av taktiken i spelet handlar om att spela dessa kort i rätt ögonblick.

Naturligtvis blir det en hel del strider i spelet, men syftet med striderna är som regel alltid att hindra andra sidan från att nå objektiven först.

Vi var tre som spelade den här gången. Det går lätt att klämma in ett par ligor till. Reglerna är konstruerade för att tillåta flera spelare samtidigt. Reglerna var också lätta att greppa och riktigt trevliga. Vi kommer nog fortsätta att använda dessa regler fortsättningsvis också.  Jag kommer nu meka lite med detta scenario och då får vi väl se om monolitens hemlighet kommer avslöja sig. Räkna med mer Cthulhu och mer Pulp Alley!
Jeppan
Primus Pilus

Re: Cthulhu, Porten till Leng

Postby fredrik » Jun 26th, '14, 06:37

Det verkar varit ett superkul parti! Kul läsning! :)
fredrik
Skutans kapten

Postby JonasM » Jun 26th, '14, 08:10

Håller med – ser suveränt ut och kul läsning! Hakar gärna på någon gång framöver.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Postby Jeppan » Jun 26th, '14, 12:12

Faktum var att det var ett riktigt kul. Det är inte alltid man hajar till efter att ha testat ett nytt spelsystem, men jag tycker det här var lite extra. Det är meningen att fler ska kunna haka på. Som det ser ut just nu så kommer nästa möjlighet att spela detta ligga någon gång v.28, det vill säga inte kommande vecka, men den efteråt. Någon dag är dock inte inbokad än.

Antalet figurer per sida( eller per liga som det heter i spelet är ca 5-6st) det är med andra ord inte särskilt tidsödande eller svårt att fixa ett eget gäng. Sen finns det alltid figurer till låns. Reglerna är billiga och lätta komma över. Det enklaste är att köpa en egen pdf för en hundralapp. Finns på sidan pulpalley.com eller via wargamers vault.
Jeppan
Primus Pilus

Postby berfrund » Jun 26th, '14, 16:47

De här låter riktigt häftigt! bah har för många projekt redan... :oops:
berfrund
Principes

Postby Nils » Jun 26th, '14, 18:12

Verkar kul det där.
http://pulpfigures.com/products/view/129
http://pulpfigures.com/products/view/130

Passar dessa in? Dvs, lite sci fi men inte alltför mycket. Tyska "armekillar" som kommer med zeppelinare. Jag gillar uniformer och armestuket mer än rag tag bunch of hippie explorers.

Dessutom har jag utarbetat en smart plan hur jag, i teorin, kommer kunna spela två gånger per månad i höst. Realistiskt sett blir det väl en gång per halvår men jag lever på hoppet...

Men strunt i det, funkar ze Germans i kinas/himalayas inre?
Nils
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 26th, '14, 18:57

I stort sätt allt från Pulp Figures passar in. De är mina favoritfigurer i genren. Bob Murch som säljer dessa figgar är dessutom snabb med leveranser trots att han bor i Kanada. Tog prick två veckor senaste leveransen . Det är bara att sätta igång att skapa ett liga utifrån dessa figurer Nils. Tyskar på jakt efter ockulta artefakter passar klockrent in. Det krävs bara en handfull figurer. Med andra ord är det kanske idealiskt ifall man har begränsat med tid och rum för spel just nu.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Nils » Jun 26th, '14, 19:00

Då kör jag på dessa. Köper väl en tre-fyra packar så jag får lite variation. Hur är det med fordon? Behövs lite pansarbilar och stridsvagnar eller blir det fel?
Nils
Primus Pilus

Postby Ogge » Jun 26th, '14, 19:07

jag funderar på kineser alt, mongoler.

funkar det eller är dom bättre som bad guys?
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby ULO » Jun 26th, '14, 19:55

Ogge wrote:jag funderar på kineser alt, mongoler.

Borde funka utmärkt. Mongoliets traditionella religion är lamaistisk bhuddism med shamanistiska kvarlevor. Anta glatt att lämplig lama/shaman sett läskiga saker vid meditation och tar med sig eskort för att nedkämpa ondskan. Alternativt kan han ju ha blivit förförd av synerna och vill HJÄLPA stora C......
ULO
Centurion

Postby Jeppan » Jun 26th, '14, 20:16

Nils wrote:Då kör jag på dessa. Köper väl en tre-fyra packar så jag får lite variation. Hur är det med fordon? Behövs lite pansarbilar och stridsvagnar eller blir det fel?

Pansarfordon är kanske lite överflödiga. Cthulhu kommer käka dem till frukost. Däremot civila fordon ger alltid färg till scenariot. En grupp soldater från härskarrasens kan te x behöva en lastbil. Slopy Jalopy gör bra fordon för Pulp. De är i huvudsak gjorda i tenn och är tämligen solida med få delar. Annars kan man alltid använda plastmodeller i skala 1/48.
Jeppan
Primus Pilus

Postby Jeppan » Jun 26th, '14, 20:20

ULO wrote:
Ogge wrote:jag funderar på kineser alt, mongoler.

Borde funka utmärkt. Mongoliets traditionella religion är lamaistisk bhuddism med shamanistiska kvarlevor. Anta glatt att lämplig lama/shaman sett läskiga saker vid meditation och tar med sig eskort för att nedkämpa ondskan. Alternativt kan han ju ha blivit förförd av synerna och vill HJÄLPA stora C......

Tibet är ondskans hemvist på jorden enligt Lovecraft. Buddhister är typiskt suspekta individer. Kinesiska krigsherrar var för övrigt tämligen osympatiska herrar oberoende vilken religion de hade.
Jeppan
Primus Pilus

Postby ULO » Jun 26th, '14, 20:45

Stämmer. Lovecraft hade en lätt fobi där (åtminstone i sina böcker). Om man vill göra en lite udda variant kan man ta till följande. På 30-talet höll Mongoliet på att omskapas som stalinistisk lydstat. Mongoliets kommunistiska parti kan ju skicka pålitliga kadrer att rensa vidskepelse. Därvid hittar man ledtrådar till ännu värre saker. Stalinistiska good guys (relativt sett).

Om man vill ha kinesiska good guys så kan man dra till med följande: Traditionella kinesiska lärde kunnat få nys om stora C och bestämt att åtgärda. Skulle kunna rättfärdigas i Konfucius efterföljd. Konfucius säger: dräp det onda för att återställa harmonin. ... För att inte nämna Sun Tzu. Han hade älskat att skicka ett av sina "extraordinära" förband på ett sånt uppdrag.
ULO
Centurion

Return to After Action Reports