Chain of Command: AAR efter ett första speltest

Forum för spelrapporter.

Chain of Command: AAR efter ett första speltest

Postby JonasM » Sep 30th, '13, 08:55

För ett par veckor sedan testade jag och Dalauppror på TooFatLardies nya WW2-spel på plutonnivå, Chain of Command. Det blev bokat med lite kort varsel så vi fick spela i komprimerat format hemma på Mickes köksbord med våra 15 mms styrkor – jag tog mina tyskar och Micke sina amerikaner. Vi spelade dem som Panzergrenadiers respektive Armoured Rifles. Någonstans i Normandie 1944 ...

Vi spelade det första (och enklaste) scenariot som går ut på att två patruller stöter på varandra och uppdraget är helt enkelt att tvinga motståndaren av slagfältet.

Spelplanen innan start:

Image

Spelet har en intressant “förfas”, ett slags spel-i-spelet, som kallas “Patrol Phase”, där man förflyttar markörer på spelplanen enligt vissa restriktioner. När en markör når inom 12” från en av motståndarens markörer låses båda och de får inte längre flyttas. När ena sidans alla markörer är låsta, placerar man sedan ut så kallade “Jump-Off Points” enligt vissa regler. Dessa punkter symboliserar områden där befälhavarna bedömmer att det är säkert och taktiskt rätt att sätta in trupperna. I spelet använder man sedan punkterna som utgångspunkt för att deploya sina figurer på bordet. Detta ger ett snabbt spel, man är direkt “in medias res” så att säga, med möjlighet till en massa taktiskt finlir.

I vårt testspel startade själva drabbningen med att en amerikansk skyttegrupp tog sig in i ett hus i mitten av byn, och genast besköts av en tysk grupp som befann sig strax utanför byn. Amerikanerna svarade bl.a. genom att beskjuta tyskarna med granatkastare, men det ville sig inte riktigt utan tyskarnas dubbla MG42:or gjorde livet surt för skyttegruppen i huset som såg sig tvungna att retirera.

Amerikanerna satte nu in fler förstärkningar och försökte flanka tyskarna från två håll, samtidigt som de hamnade under hårt bombardemang av tunga tyska granatkastare. När vi bröt för kvällen var läget ganska jämnt och drabbningen hade kunnat sluta hur som helst.

Jag har lagt upp en längre AAR på min blog: http://conflictofinterests.blogspot.se/2013/09/first-game-of-chain-of-command-aar-and.html

I korthet kan sägas att reglerna funkade mycket bra och spelet var riktigt kul: man hade hela tiden svåra beslut att ta, vilket gjorde att det kändes väldigt tajt och spännande. Jag ska villigt erkänna att jag inte är någon expert på strid under andra världskriget, men av det jag läst tycker jag att reglerna verkar modellera verkligheten väldigt bra. Och det verkar väl också vara det samlade omdömet om spelet.

Det var också intressant att se hur olika respektive sida var och hur skillnaden i hur de var organiserade och tränade påverkade spelet: t.ex. är late war tyskarna få men med två MG42:or i varje grupp har de ett massivt eldövertag vilket i sin tur leder till att de lätt blir väldigt statiska.

Det var inga större frågetecken under spelets gång, utan vi redde ut det mesta. Lite bläddrande fram och tillbaka i boken blev det, men så är det ju alltid när man spelar första gången. Men tyvärr kunde reglerna på vissa punkter vara mycket tydligare – ett par exempel och förtydliganden hade behövts på sina ställen – även om de är betydligt bättre skrivna än tidigare spel från TFL. Det är dock fortfarande mycket “common sense” som gäller, och de passar inte för hårt tävlingsspelande.

Hur som helst, vi gillade som sagt båda reglerna och kommer att spela fler gånger men då i 28 mm skala.
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Re: Chain of Command: AAR efter ett första speltest

Postby Nils » Sep 30th, '13, 10:59

Kul att läsa, jag har själv sneglat lite på dessa regler. Jag är gärna med på någon provspelning vid tillfälle! Om ni vill ha något annat är US airborne i 28mm så har jag ett gäng vanligt amerikansk infanteri samt lite fordon.
Nils
Primus Pilus

Postby Dalauppror » Oct 1st, '13, 09:49

Bra skrivet Jonas !
http://www.dalauppror.blogspot.com

Ogge wrote:Om jag tycker något så tycker jag ni ska göra som Micke säger och gör. Han har väldigt sällan fel och det han gör blir alltid bra. You sir, are the king!
Dalauppror
Primus Pilus

Location: Engelbrekt Engelbrektssons Gård i Dalarna och planerar ett Dalauppror

Postby Oathman » Oct 1st, '13, 11:39

Hur står de sig jämfört med Bolt Action om ni nu har spelat det? Funderar på att köpa reglerna bara för att läsa dem. Men trevlig beskrivning av reglerna och en bra AAR, jag tackar och bockar!

/Conny

Ps: GothCon är ju snart ni kanske vill hänga på och köra något scenario med reglerna? Vi kör en löst sammanhängande grupp som kör lite olika demos i samma rum. Vi kallar oss för Nerds Nest och ni är välkomna att haka på....
/Conny Edman

Min blogg "TheForlorneDice". Inte mycket där än men jag kommer väl att fylla på efter hand hoppas jag.
www.theforlornedice.blogspot.se
Oathman
Principes

Postby JonasM » Oct 1st, '13, 12:19

Nils wrote:Kul att läsa, jag har själv sneglat lite på dessa regler. Jag är gärna med på någon provspelning vid tillfälle! Om ni vill ha något annat är US airborne i 28mm så har jag ett gäng vanligt amerikansk infanteri samt lite fordon.

Absolut! Vi hojtar när det blir dags nästa gång.

Dalauppror wrote:Bra skrivet Jonas !

Tack! :)

Oathman wrote:Hur står de sig jämfört med Bolt Action om ni nu har spelat det? Funderar på att köpa reglerna bara för att läsa dem. Men trevlig beskrivning av reglerna och en bra AAR, jag tackar och bockar!

Tackar!

Då jag tyvärr inte har spelat Bolt Action kan jag inte göra någon jämförelse, men av vad jag läst på diverse fora och bloggar verkar de flesta överens om att BA är mer av ett "spel" än Chain of Command. Vad man lägger för värdering i det är givetvis upp till var och en.

Oathman wrote:Ps: GothCon är ju snart ni kanske vill hänga på och köra något scenario med reglerna? Vi kör en löst sammanhängande grupp som kör lite olika demos i samma rum. Vi kallar oss för Nerds Nest och ni är välkomna att haka på....

Tack för inbjudan! Jag siktar dock på Salute nästa år så en Gothcon-resa hinns inte med. Men om Salute-planerna går i stöpet kanske jag ändrar mig ...
A Conflict of Interests – Projekt och prat
JonasM
Triari

Return to After Action Reports