Warhammer AoS

Diskutera de konstnärliga aspekterna av hobbyn.

Warhammer AoS

Postby Spoix » Dec 6th, '16, 18:50

Hej,

Är ny här och tänkte passa på och höra med er efter lite tips.
Det är så jag är "nygammal" Warhammer spelare som ej hållt på med hobbyn på 10+ år. Men kände helt plötsligt ett sug att börja igen.
Då Fantasy alltid tilltalat mig mest så tänker jag börja med det igen eller Age of Sigmar som det verkar heta nu.

Tänkte då börja med en Starterbox för att komma igång både att måla och få spela lite. Tänkt motståndare är min Bror som jag kommer lura med.

NU till min fråga och forumval.

Har letat runt på internet ett tag i ett försök att göra en övergripande handlelista av färger som kommer krävas för att kunna måla figurerna från båda lagen.
Här tar det stopp. Har tyvär ingen GW butik i närheten som jag kan åka till och fråga heller.
Så nu vänder jag mig till er?
Vilka färger skall jag börja med. Base, shade och layer.

Är frågan dum eller finns besvarad någonstans i forumet redan ber jag om ursäkt och tråden kan raderas.
Spoix
Velite

Re: Warhammer AoS

Postby JoakimS » Dec 6th, '16, 22:25

Think outside the box och allt sånt.
Alldeles nära föreningen finns utmärkta Alphaspel, där har de likaledes utmärkta färger från Vallejo. Köp hela rasket (bara 180 burkar...) så har du så att det räcker :-)
Skämt å sido så tycker jag att Vallejo har bättre urval, bättre behållare (dropbottles) och så är du säker på att du kan köpa dem över tiden vilket jag har förbannat GW för, som dels helt byter sortiment då och då och dels inte alltid håller kulörerna.
http://www.acrylicosvallejo.com/
Utöver Vallejo finns även Army Painter (där jag använder deras utmärkta washes). Kan köpa snitsiga starterboxar med olika teman
http://www.thearmypainter.com/
Alphaspel har även Formula P3 (gjord av de som gör Warmachine). Där kan man köpa händiga starterboxar med tema-färger för olika factions. Borde funka för Warh... jag menar Age of Sigge.
Bra länk med info. http://privateerpress.com/formula-p3/paints

För både Army Painter och Vallejo finns färgmatchade sprayfärger - jäkligt bra!

Alphaspels sortiment
http://alphaspel.se/218-farg-penslar/
/Joakim
http://miniatyrmannen.blogspot.se/
"What could possibly go wrong?"
JoakimS
Centurion

Postby Tilioch » Dec 7th, '16, 09:34

Om du vill hålla dig till hur GW gör sina figurer så skulle jag starkt rekommendera att du tittar in Warhammer TV på youtube, de har en helt sjukt bra målare som mycket pedagogiskt går igenom hur allt målas, vilka färger som används vad och hur.
För just Age of Sigmar så finns det en videolista här https://www.youtube.com/playlist?list=PLEaPE4sLDA7tlrsbKDRQ0MKcbro1N1N8c med hur de målar sina Stormcast och Blood Reavers.

Kan verkligen rekommendera att du tittar på dessa om du vill måla som de gör där.

Har du sedan andra funderingar på hur man gör saker och vill som Joakim föreslår och börja använda Vallejo färger så kan jag försöka guida dig med det jag vet och så som jag målar =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Spoix » Dec 7th, '16, 11:53

Tack för bra tips!

Hej Joakim,

Army Painter verkade ju ha ett set som innehöll det mesta man behövde. Kanske skulle vara något för mig. Du säger att du använder deras washes hur står sig övriga färger i jämförelse med GWs egna,För en ren amatör som mig, så kanske slutprodukten blir den samma? Även om jag över tid skulle bli bättre och bättre.
Då jag också skall börja på nytt så har jag ju inga förbestämda preferenser eller personlig favorit bland färgtillverkarna.
GWs kit verkar vara väldigt uppdelade beroende på vilka figurer man skall måla. Men i AoS verkar det vara väldigt brett vilka figurer ens arme får bestå av. Vilken kan leda till att man blandar rätt friskt.
Då är det ju synd om man skall behöva köpa ett nytt färgkit varje gång man vill måla en ny typ av figur, Där dessutom kiten innehåller ett par dubletter med tidigare kit.

Hej Tilioch,

Kikade lite på deras videos på kanalen du länkade till, har inte kollat på alla avsnitt. Men det är en jäkla massa färger i beskrivningen som skall införskaffas om man skall följa det helt.
Kanske bättre då som jag fick tips om att använda ett annat märke och freestyla lite så man inte snöar in helt på guider utan känner sig fram lite.
Spoix
Velite

Postby JoakimS » Dec 7th, '16, 13:11

Jag har inte använt APs färger, men har bara hört gott om dem.
Jag föreslår att du köper ett set och känner av om de färgerna funkar för dig, och när du har fått upp ångan så kompletterar du med lämpliga set och lösa färgburkar.

Själv började jag med GWs färger men retade mig på burkarna. Har fortfarande rätt mycket kvar, men de torkar ut en efter en :-(. Provade Vallejo och var såld, så nu har jag en så där 180 olika nyanser av Model, Game och Panzer Aces färger och inks. Sedan har jag köpt en del Coat d'Arms som har en del bra specialfärger, Humbrol (några nyanser jag var ute efter men sunkiga burkar) och en del annat från udda tillverkare.

Det här att följa 'officiella' färger för figurer... bah! Det är ju dina figgar, gör som du vill.
Jag tycker iofs at det är kul att måla efter en förlaga, t.ex. en illustration, ibland, men inte tusan gör jag alltid det. Nu är jag ganska skärmad från vad GW gör och hur de tänker om sina Age of-arméer, men huvudsaken är att binda ihop en armé på något sätt som du tycker funkar för dig, kanske med en färg som komer igen i alla trupper. Det är din armé och du bestämmer hur den ska se ut. Inte GW och inte någon annan.
(slut på rant...)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Tilioch » Dec 7th, '16, 13:23

Jo, det är ju ganska många färger de använder, skulle tro att man kan skita i de mer avancerade alternativen som de har på sin målning, så håller man sig till bas+wash och sen kanske bas igen så kommer man nog rätt långt.

AP färgerna kan jag säga är rätt tjocka, jag som oftast målar med väldigt tunna färger (Vallejo model air som oftas är utspädd 1:1...) har lie problem med dem, men de har bra täckning och håller färgen bra oavsett om den har torkat än eller inte (en del färger ändrar sig en del när de torkar), deras washer är också de väldigt pigmentstarka, och ger mer färg än vad jag har sett av GWs motsvarighet, de ger helt enkelt mer av vad man skulle kunna kalla en filter effekt än vad GWs skulle göra, alltså att de ger färg på man drar dem över och inte bara i fördjupningarna. Men eftersom jag är som jag är så späder jag även dessa så jag har inte mycket problem med det om det inte är just den effekten man vill ha =)

Men vill du hålla dig lite enkelt så brukar jag när jag ska snabbmåla göra så att jag hittar en färg jag vill ha på området, drar denna över det som ska ha det och gör alla andra fält också, sen tar jag APs Strong Tone och Dark Tone (brun och svart wash) blandar dessa 1:1 (och :1 vatten ibland) och drar detta över hela figuren låter det torka och sen går jag över och gör en "highlight" igen med grundfärgen och så är man klar och har inte använt femtioelva ihopblandningar av färger och resultatet blir helt okej, nästan allt jag har målat de senaste åren är gjorda på detta sätt och det är inte någon som brukar klaga på målningen iaf =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby JoakimS » Dec 7th, '16, 13:36

Tilioch wrote:Men vill du hålla dig lite enkelt så brukar jag när jag ska snabbmåla göra så att jag hittar en färg jag vill ha på området, drar denna över det som ska ha det och gör alla andra fält också, sen tar jag APs Strong Tone och Dark Tone (brun och svart wash) blandar dessa 1:1 (och :1 vatten ibland) och drar detta över hela figuren låter det torka och sen går jag över och gör en "highlight" igen med grundfärgen och så är man klar och har inte använt femtioelva ihopblandningar av färger och resultatet blir helt okej, nästan allt jag har målat de senaste åren är gjorda på detta sätt och det är inte någon som brukar klaga på målningen iaf =)

Jag brukar också oftast hålla mig till bas + wash + highligt. Funkar bra till figurer som man ända ser på en halvmeters avstånd när man spelar. Funkar bra på närmare håll också.
Huvudsaken är väl att hitta en metod som funkar för en själv, om det är washes och/eller torrmålning och/eller tre-tons-målning och/eller wet-palette och/eller något annat, får man själv avgöra. Pröva dig fram.
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Spoix » Dec 7th, '16, 14:03

Verkar luta åt AP's färgkit det som gör det mycket mer tilltalande än GWs motsvarighet, är att dom verkar ha ett rejält startkit. Är dötråkigt att börja med något för att sedan upptäcka att man måste köpa fler färger för att kunna göra klart.
Skulle färgerna vara för tjocka kan man väll blanda med lite vatten, har för mig jag gjorde det en del med GW's färger också. Har Kikat runt lite på nätet och youtube verkade som en hel del använde
APs färger eller en del av dem. Med rätt lika resultat som med GW's färger.
Förmodligen är det en vanesek och när man inte har några vanor är man fortfarande relativt enkelt formbar haha :D
Spoix
Velite

Postby JoakimS » Dec 7th, '16, 14:20

Spoix wrote:...och när man inte har några vanor är man fortfarande relativt enkelt formbar haha :D

hmmm, jag tror att vi ska dra dig ur GW-träsket och introducera några andra spel också ;)
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Spoix » Dec 7th, '16, 14:46

JoakimS wrote:
Spoix wrote:...och när man inte har några vanor är man fortfarande relativt enkelt formbar haha :D

hmmm, jag tror att vi ska dra dig ur GW-träsket och introducera några andra spel också ;)

Haha, Warhammer är väll främst av nostalgiska själ och avsaknaden av kunskap om andra spel, men för all del ge gärna tips så länge figurerna är liknande WHF så lyssnar jag gärna.
Vet ej om vi går för kraftigt off-topic nu men om mod tillåter så brassa på bara.
Spoix
Velite

Postby JoakimS » Dec 7th, '16, 15:43

Vi spelar en del Frostgrave sporadiskt. Fantasy skirmish
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby Sebastian » Dec 7th, '16, 16:17

Haha, Warhammer är väll främst av nostalgiska själ och avsaknaden av kunskap om andra spel, men för all del ge gärna tips så länge figurerna är liknande WHF så lyssnar jag gärna.

Mantic games gör en hel del warhammer liknande figurer till sitt spel "kings of war". De figurerna går lätt att använda till AoS, de kostar också lite mindre än gw. Sen har ju gw ett par spel som är baserade på warhammer som verkar riktigt roliga. Mordheim och Bloodbowl tänker jag då på. Bloodbowl har precis haft re-release och beställer man från waylandgames.co.uk eller från firestormgames.co.uk så får man allt man behöver för två personer att börja spela för ca 600kr. Alphaspel har även de bloodbowl och då går det på ca 700kr.
Sebastian
Hastati

Postby Spoix » Dec 7th, '16, 18:28

Tack för alla bra svar!
känner nu att jag fått lite mer kött på benen men det lutar än åt en AoS starterbox främst för att det är enkelt och man får känna på det igen.
Både målandet och spelandet.
Nu återstår att se om jag varit snäll iår :D :mrgreen:
Bäst brukar vara att skita i att posta önskelistan samt glömma rådfråga regeringen.
Spoix
Velite

Postby JoakimS » Dec 7th, '16, 21:47

Spoix wrote:Bäst brukar vara att skita i att posta önskelistan samt glömma rådfråga regeringen.

Ännu bättre är att köpa grejerna när det inte är jul och oja sig över hur lite presenter man får, i år igen :roll:
/Joakim
JoakimS
Centurion

Postby fredrik » Dec 11th, '16, 21:52

Ironiskt nog är väl GW billigast på marknaden nu för tiden när det gäller högkvalitativa rank-and-file modeller. Till exempel ges gamla Island of Blood ges ut på nytt nu till jul (kallas numera "spire of dawn") så här får du två kompletta arméer plus alla regler du behöver för 600 spänn direkt från GW, och du kan säkert skala av några kronor på det om du köper från tex Alphaspel. Start Collecting boxarna är också hårt rabatterade.

Glöm inte att också skaffa Generals Handbook om du skall spela AOS. Arméerna i startboxen är väl hyffsat balanserade mot varandra men vill ni dyka djupare och börja göra egna arméer så har handboken alla poäng och scenarier osv.

Angående målning är färger och teknik osv lite beroende på vad du vill få ut av målandet - vissa (som jag) vill först och främst få sina arméer målade till en standard man inte behöver skämmas för relativt snabbt, medan andra gillar att gullmåla varje individuell figur. Guiderna från GW tenderar att luta mer åt gullmålning så de är jättebra för att lära sig avancerade tekniker för karaktärsmodeller, men i mitt tycke lite väl tidsödande för rank and file - du kommer bli psyksjuk om du skall sitta och trestegs highlighta 40 blood reavers innan du kan spela.

Jag brukar köra mycket med spray och bläck, vilket kanske inte vinner några målningstävlingar men som ger snabba resultat och målade arméer. Armypainter gör bra sprayprimers i en massa olika färger så köp typ en burk guldspray till dina stormcast eternals och en burk hudfärgad spray till dina blood reavers, grundspraya med dessa sen målar du detaljer och avslutar med en brun bläckfärg över hela modellen. Vill du kan du sedan gå tillbaka och highlighta modellerna för att få dom att "poppa" lite mer.

Färgmärke är också lite beroende på om du är en mer avancerad målare som gillar att blanda och tunna ut färgerna, då skall du definitivt kolla på Vallejo, de gör de klart bästa färgerna på marknaden för duktiga målare. Själv använder jag nästan uteslutande GWs färger nu för tiden (och AP sprayer), mest för jag tycker det går snabbare att slippa hålla på med en palett. Men, smaken är som baken. ;)
fredrik
Skutans kapten

Postby Spoix » Dec 12th, '16, 14:01

Tja!

Jag såg den releasen i lördags blev riktigt sugen, då jag en gång i tiden haft en high elves arme. Tycker den här boxen är mer tilltalande när det gäller figurer känns mer fantasy.
Tyvär verkar det som den sålde slut nästan direkt. Undrar om dom skall göra fler eller om det bara var gamla island of blood lådor som har packats om?

Tack för målartipsen. Kommer väll bli en bladning med lite enklare målning av regementen och kanske lägga lite mer tid på Lords/heroes. Sen vet jag ju inte alls hur det kommer att se ut :lol: .
Meningen är ju att de inom överskådlig framtid ska bli i spelbart skick.
Såg på Tradera att det finns en del gamla figurer också från tidigare generationer, går dem att konvertera till AoS också?
Lutar fortfarande åt AP's färger då det skiljer 5-600 till GW's stora färgset, man får lika många färger i båda så kan inte motivera varför jag ska köpa det sistnämda.

Generals handbook hamnar på att köpa listan, tack för tipset.

EDIT: Drog iväg en beställning innan på Spire of dawn, army painter warpaints megaset, plate mail metal spray och fur brown spray. så nu ser jag fram emot att får sätta och gång och måla lite förhoppningsvis i mellandagarna.
Spoix
Velite

Postby fredrik » Dec 12th, '16, 22:18

Härligt, lycka till! :D

Vad jag hört så kommer Spire of Dawn tillbaka i lager inom kort, GW verkar ha underskattat hur populär den är (inte så konstigt kanske, med tanke på vad man får för pengarna...) AoS startboxen har fantastiska figurer också men det är inte alla som är så förtjusta i estetiken hos Stormcasts så gillar man mer klassisk whfb är nog SoD ett bättre val.

Army Painters färger är bra så dom kommer du säkert bli nöjd med. En fin grej med dom är att dom har "penselfärger" som matchar deras sprayer så det är enkelt att reparera eventuella misstag om man använder en av deras sprayprimers som grund (jag använde dom när jag skulle måla word bearers till 30k - bra skit! :) )
fredrik
Skutans kapten

Postby Spoix » Dec 13th, '16, 13:25

Tack!

Khorne i AoS starboxen tycker jag vissa var ok men Stormcast var inte så tilltalande.
Hoppas att GW kommer fortsätta tillverka mer figurer åt dom klassiska whfb lagen.
Verkar praktiskt med deras sprayfärger.
Får återkomma i tråden när jag har provat färgerna.
Spoix
Velite

Postby Magro » Dec 19th, '16, 16:25

AoS är kul. Man måste kombinera enheter och spela efter scenariot.
Det är lite herohammer över det och ingen "Old World". Men man har kul när man spelar och GW säljer bra startlådor.
Magro
Velite

Postby Spoix » Dec 20th, '16, 10:21

Ok! Antar man får med någon scenario i startboxen sen får man väll införskaffa generals handbook.
Spoix
Velite

Next

Return to Målning och Modellering