Airbrush!

Diskutera de konstnärliga aspekterna av hobbyn.

Airbrush!

Postby fredrik » Jun 19th, '15, 17:18

Glad midsommar på er!

Sitter här i regnet och funderar på det här med airbrush. Jag lurar på ett projekt med ganska många fordon där jag skulle vilja få till ett snyggt två-toners kamouflageschema med "fadning" mellan färgerna. I 15mm har jag löst det med stippling och drybrush men jag tycker det kan bli lite kladdigt på 28or.

Så min fråga är följande: om man som glad amatör skulle investera i en airbrushanläggning, vad skulle man då välja för utrustning, märke, modell osv? Pris är mindre viktigt än kvalitet, det skall vara enkelt att hålla på med och resultatet skall bli bra.

Tips på färger? Jag har kollat lite på vallejo model color air, känns som det borde vara rätt för realistiska camomönster.
fredrik
Skutans kapten

Re: Airbrush!

Postby Ogge » Jun 19th, '15, 17:44

Jag hittade två kompressorer och ett gäng airbrushes i källaren på skolan.

Antagligen inte bästa på marknaden men vi kan ju testa dom.
As far back as I can remember, I always wanted to be a gangster. To me, being a gangster was better than being President of the United States.
Ogge
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 19th, '15, 23:43

Om inte Ogges lilla idé tilltalar dig så för att göra det så enkelt och billigt som möjligt bara för att testa på om man överhuvudtaget är inne på dethär med airbrushning så skulle jag föreslå detta;

Biltema, enkel kompressor.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/Minikompressor-MC-90-2000031136/
Låter antagligen en hel del, men är billig och enligt vad jag har hört helt okej att använda

Till detta så skulle jag föreslå följande airbrush från biltema den med
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/Airbrush-fargspruta-2000030939/
Inte heller världens bästa grej, men helt gångbar

Annars kan man också titta på kit från lite mer renomerade airbrush tillverkare som är lite mer inriktade på just modeller med tex ett enklare kit som dethär;
https://www.everythingairbrush.com/airbrushing-kits-brand/professional-kit-range/sparmax-501x-compressor-sp-35-airbrush-kit.html

Eller nått annat som finns på den sidan, mycket bra grejer där, men det är ju en lite annan prislapp än Biltema

Färger sedan så är just Model Air skitbra, den har till stor del samma färger som vanliga model linjen med alla dess fin-fina grejer för realistisk målning. Sen har ju Alphaspel just fått in Game Air också, har några burkar hemma här men har inte kört dem genom sprutan än, men de verkar vara av samma höga kvalité som Model Air men är ju mer eller mindre GWs glätta pastellfärger.

Men i stort så gäller det att späda färg som skall genom en spruta, har du den utblandad så du undrar om det ens skulle gå att måla med den alls med pensel så är det antagligen helt rätt konsistens för sprutan =)
Cry havoc, and let slip the Dice of War!

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Orm » Jun 20th, '15, 12:48

Om pengar inte är något stort problem skulle mitt tips vara att köpa hyfsade grejer redan från början. Med skräpspruta och usel kompressor får man ingen riktig känsla för vad man faktiskt kan åstadkomma med en airbrush, och som med mycket annat gäller den gamla devisen att budgetprylar oftast leder till större kostnader i slutänden ändå eftersom de måste lagas/bytas ut oftare.

Själv har jag en sån här spruta:

http://www.iwata-medea.com/products/iwa ... pse/hp-bs/

Det är en "mellanklass" kan man väl säga, definitivt inte någon überkvalitet men väldigt stabil och gör ett bra jobb för det jag använder den till (grundmålning av figurer, terräng, fordon, etc). Generellt gör iwata väldigt bra grejer och är tillsammans med Badger kanske det mest välrenommerade märket. De är inte direkt budget men som sagt...

Kompressorer är däremot en jävla djungel med miljoner olika varianter. Ett stalltips är att köpa en kompressor med stor tank och autoavstängning.

Jag satsade på en "tyst" kompressor eftersom jag vid köpet bodde trångt med ett litet barn som var lättväckt, men det har jag ångrat senare då kompressorn har en minimal tank och saknar autoavstängning = man måste slå av den manuellt för att undvika övertryck. Visst, den är lätt men inte fan är den direkt tyst och det är sjukt störande att behöva avbryta målandet för att slå på/av den hela tiden. Så det blir till att uppgradera där.

Men överlag kan jag verkligen rekommendera airbrush som ett verktyg för modellmålning, det är liksom en helt ny dimension som öppnar sig. :) Det tar ju dock ett litet tag innan man får in tekniken och jobbar obehindrat med den, det är en del pill med inställningar och rutiner för färgbyten/rengöring osv som ska klaffa innan den kommer till sin rätt. Men när den inledande frustrationen lagt sig är det väldigt svårt att vara utan den... 8-)
Orm
Triari

Postby fredrik » Jun 20th, '15, 14:19

Tack för alla tipsen! :)

Ogge jag testar gärna sprutorna du hittade i källaren (helt plötsligt låter man som Christer Pettersson när Systemet haft stängt för långhelg...) Har du allt man behöver för att köra dom?

Jag såg att Wentzells säljer sprutor och kompressorer, Harder & Steenbeck verkar vara märket se snöat in på, kan det vara något att ha?

Har ni några tips på var man köper Badger och/eller Iwata?
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Jun 20th, '15, 15:08

Jag har en H&S Infinity spruta och är väldigt nöjd med den.
Sen har jag iofs inte så mycket annat att jämföra med eftersom det bara är den jag har haft förutom en budget spruta, och att jämföra en spruta för 2500:- med en för 250:- kanske inte är helt snällt =)

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Ancalagon » Jun 20th, '15, 18:51

Om du inte sett det så har Forge World släppt en airbrush range med färger. Finns många läckra färger där, bland annat några metallic som ser spännande ut :)

Jag funderade också på att ta steget mot airbrush, men har kommit fram till att jag inte gillar det ofta allt för cleana resultatet tillräckligt. Sen känns det jääävligt meckigt, både rengöring och att hela tiden blanda nya nyanser. Känns som man kommer spendera mer tid att blanda färg än att faktiskt spraya :D
Ancalagon
Centurion

Postby Orm » Jun 20th, '15, 19:03

Ancalagon wrote:Om du inte sett det så har Forge World släppt en airbrush range med färger. Finns många läckra färger där, bland annat några metallic som ser spännande ut :)

Jag funderade också på att ta steget mot airbrush, men har kommit fram till att jag inte gillar det ofta allt för cleana resultatet tillräckligt. Sen känns det jääävligt meckigt, både rengöring och att hela tiden blanda nya nyanser. Känns som man kommer spendera mer tid att blanda färg än att faktiskt spraya :D

I början går det helt klart åt en massa tid åt att mecka med tekniken, slösa bort färg pga slarvig planering och att rätta till alla misstag man gör.

Men det är en övergångsfas, när man väl fått kläm på hur det funkar och lägger upp målningen efter det så är det oftast inga problem (händer ju dock fortfarande att jag t ex sprayar vitt på 40 figurer, rengör sprutan ordentligt och fyller på röd färg, bara för att upptäcka att det var en figur kvar som skulle ha vitt... :x )

Sen är det helt klart lätt att dras med, bli torsk på de där snygga övergångarna och köra "billackerings-looken" på allt man gör, men själv försöker jag hitta en bra balans där airbrushen mest är ett smidigt komplement som underlättar vissa moment oerhört mycket.
Orm
Triari

Postby fredrik » Jun 20th, '15, 19:22

Ancalagon wrote:Om du inte sett det så har Forge World släppt en airbrush range med färger. Finns många läckra färger där, bland annat några metallic som ser spännande ut :)

Jo de ser ju ganska läckra ut men jag undrar om inte vallejo game/model air är enklare att använda då de redan är tillräckligt utspädda och kommer i smidiga droppflaskor. I min lite naiva föreställningsvärld borde det bara vara att skruva upp flarran och droppa i lite i koppen sen tuta och köra.

Såg att Rebell hobby säljer Badgersprutor och kompressorer, och dom ligger ju bra till nånstans ute i Solna så jag lurar på om man skall gå dit och prata med dom så får dom sätta ihop ett paket.
fredrik
Skutans kapten

Postby Simon Talltorp » Jun 21st, '15, 00:00

håll er borta från Biltemakompressorn. den håller inte jämnt tryck och är allmänt bråkig... har svurit en hel del över min.
Simon Talltorp
Velite

Postby fredrik » Jun 21st, '15, 15:02

Hur gör ni rent era sprutor? Räcker det att köra igenom med airbrush cleaner efter varje användning eller tar ni isär hela sprutan och tvättar? Jag har sett flera introfilmer på youtube där dom rekommenderar ultraljudsbad för rengöring, någon som testat det? Varkar ju helt magiskt att bara kasta ner grejjorna i warpdriven och trycka på en knapp för att få bort all skit, i stället för att stå och handdiska som en hemlös. Kjell o Co säljer sådana för ett par hundra, känns som ett givet köp. :)
fredrik
Skutans kapten

Postby fredrik » Jun 21st, '15, 15:06

En grej till: vad kör ni för tjocklek på nålen? Har hört att 0.2 och mindre löper större risk att klogga ihop än 0.3-0.4 om man inte har väldigt uttunnade färger - nån som vet vilken tjocklek som funkar bra för outspädd vallejo air?
fredrik
Skutans kapten

Postby Orm » Jun 21st, '15, 20:36

Jag bukar köra en 50/50 blandning vatten/airbrush cleaner mellan färgbyten, om det inte är så att det är väldigt petigt (typ om man först sprayar illneongrönt och sen vill ha renaste snövitt). Rensar ur koppen med en tops och sprayar genom med lösningen några gånger. Sen kan man behöva "fulspraya" en stund (t ex på ett papper el. dylikt) med den nya färgen innan den är ren och flödar som den ska.

Efter varje session gör jag en mer noggrann rengöring med 100% airbrush cleaner, petar bort torkad färg osv. Inbillar mig att det håller sprutan i bättre skick längre. Ibland får man plocka isär hela sprutan och peta bort gamla färgrester eller justera något som hamnat konstigt, men det behövs inte så ofta som man kanske tror. Ett ultraljudsbad är säkert bra om man använder airbrushen 24/7, ingenting jag skulle lägga pengar på dock.

Två grejer som du verkligen behöver är dock en andningsmask och en rengöringsstation. Det är inga mysiga ångor i rummet när man har sprayat en stund och stationen är smidig för att spraya ur gammal färg och rengöringsmedel.

Ang. nåltjocklek tycker jag att 0.35 mm funkar utmärkt, tunnar sällan ut färgen särskilt mycket (kör nästan bara med vallejo model air). Har ingen erfarenhet av tunnare nålar men tror nog att 0.20 mm mest är för riktiga detaljarbeten.
Orm
Triari

Postby Stewe » Jun 22nd, '15, 13:11

Simon Talltorp wrote:håll er borta från Biltemakompressorn. den håller inte jämnt tryck och är allmänt bråkig... har svurit en hel del över min.

Du bor i lägenhet va Fredrik :)
Köp en riktig kompressor Biltema låter satan...
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby Tilioch » Jun 22nd, '15, 19:05

Jag skaffade mig för några veckor sedan denhär;
https://www.everythingairbrush.com/compressors/as-series-compressors/ab-as186-mini-piston-type-0n-demand-compressor-with-receiver-for-airbrushing.html
Och jag har varit mycket nöjd hittils, låter inte värst mycket och dessutom låter den bara tills tanken är fylld, sen håller den käften och man kan spraya i ett par minuter iaf innan den brötar till i 15-20 sekunder för att fylla upp det sista.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby berfrund » Jun 22nd, '15, 19:35

Vad är det för mått på den?
Skulle den gå in i skåpet jag visade dig?
berfrund
Principes

Postby Tilioch » Jun 23rd, '15, 08:16

berfrund wrote:Vad är det för mått på den?
Skulle den gå in i skåpet jag visade dig?

Tror nog att den skulle kunna gå in, nu har jag ju inte mätt sådär noga, men jag har min stående i en av hyllorna i en Ikea Expidit, så den är väl ungefär 30cm lång, 20-25cm hög och 10-15cm bred.
Kan möta den lite nogrannare om du skulle behöva det under dagen.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Postby Stewe » Jun 23rd, '15, 12:01

Jag har en bilteam kompressor som låter satan men när väl tanken är fylld så har jag på 0,8 bar ca 1h effektiv målning...
Tyvärr så läcker den lite, så skulle man glömma att stänga av den så står den och går i ca 3 minuter per 22h.
Sjukt jobbigt om man sitter i garaget och pysslar och sedan så kickar skiten i gång.
Skrämmer skiten ur en så att säga.
/Stewe
Im NOT a complete idiot...

some parts are missing...

http://myandmyminies.blogspot.com/
http://fabulationer.blogspot.com/
Stewe
Primus Pilus

Postby fredrik » Jun 23rd, '15, 15:02

Kollade lite på badgerkompressorerna och de ligger runt 45 Db vilket ju inte är mycket alls. Skall leta lite efter stats för kompressorerna Wentzells säljer som jämförelse.

Det här med ansiktsmask - hittade en på Claes Ohlson med bytbara filter för aerosoler, det borde väl räcka ganska långt?
fredrik
Skutans kapten

Postby Tilioch » Jun 23rd, '15, 20:07

Jag måste ju erkänna att jag inte använder någon ansiktsmask när jag håller på, har inte kännt att det finns något behov faktiskt. Iofs sitter jag mycket sällan med den längre än 20-30 minuter.

Sen för rengöring använder jag fönsterputs för utrensning mellan färgomgångar (jag använder billigaste grejen som typ ica säljer) sen använder jag en rengöringsspray från Hobbex när jag ska rensa igenom ordentligt, det är bra skit som löser allt.
Köpte mig dessutom en ultraljudstvätt idag från just Kell & Co, återkommer med utlåtande om den senare när jag hunnit testa lite.

Late Night Painting
Tilioch
Primus Pilus

Next

Return to Målning och Modellering